سلامت نیوز : معاون درمان وزیر بهداشت با ابراز نگرانی از روند رو به رشد زایمان سزارین در كشور، گفت: به عنوان معاون درمان وزارت بهداشت، اراده برای كاهش زایمان سزارین را در متخصصان زنان و زایمان نمی‌بینم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر سید حسن امامی رضوی در مراسم تقدیر از بیمارستان‌های دوستدار مادر گفت: ده مشخصه برای بیمارستان‌های دوستدار مادر انتخاب شده است و برای اجرای این برنامه باید هماهنگ پیش رفت. خوشبختانه معاونت‌های بهداشت و درمان وزارتخانه هماهنگی وسیعی را با یكدیگر دارند و برنامه‌های مشترك را با زمان بندی مناسب به اجرا گذاشته‌اند. برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه مناسب است اما در هماهنگی‌های صف باید دقت بیشتری شود.

وی گفت: ارتقای كیفیت خدمات در محیط بیمارستان یكی از هدف گذاری‌های مهم است كه برنامه‌های دیگر را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. در حال حاضر دو برنامه ساختاری و زیر ساختی شامل ارزشیابی و اعتباربخشی بیمارستان‌ها و حاكمیت خدمات بالینی در بیمارستان‌ها مطرح هستند. برنامه بیمارستان‌های دوستدار مادر در این دو برنامه قرار می‌گیرد. به این ترتیب در ارزشیابی و اعتباربخشی بیمارستان‌ها برای زایمان استانداردهای مشخصی تعریف شده كه بیمارستان‌ها بر اساس آنها ارزشیابی می‌شوند. 10 مشخصه بیمارستان‌های دوستدار مادر از سال 91 در برنامه اعتباربخشی بیمارستان‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند.

وی افزود: برنامه بیمارستان‌های دوستدار مادر در هفت ستون برنامه حاكمیت خدمات بالینی نیز خود را نشان می‌دهد به ویژه در بحث ممیزی بالینی.

معاون درمان وزیر بهداشت تاكید كرد كه كاهش شیب تند مرگ مادری در كشور باید حفظ شود. انجام مداخلات در این زمینه با مشكل مواجه است كه باید به آن ورود كرد. وظیفه همكاران متخصص زنان و زایمان ارائه خدمات مراقبتی به مادران باردار از صفر تا 100 است. انتظار ما از متخصصان بالینی زنان آن است كه مراقبت كنند تا حتی یك مادر پرخطر نداشته باشیم.

وی با ابراز تاسف از آمار رو به رشد زایمان سزارین در كشور گفت: آمار سزارین در كشور در حالی رو به رشد است كه در هدف گذاری‌ها به كاهش زایمان سزارین توجه شده است. علاوه بر وظایف مسولان مختلف وزارت بهداشت برای كاهش میزان زایمان سزارین و افزایش زایمان طبیعی وظیفه اصلی این موضوع بر عهده متخصصان زنان و زایمان است چرا كه صاحبان فرایند بهتر از هر كسی می‌توانند این وظیفه را بر عهده بگیرند. بر این اساس وظیفه تك تك متخصصان زنان و زایمان است كه شاخص زایمان سزارین را كاهش دهند. ما به عنوان مسئولان وزارت بهداشت از این وضعیت ناراضی هستیم.

وی خطاب به متخصصان زنان و زایمان گفت: برای كاهش زایمان سزارین هر اقدامی كه بگویید حاضریم انجام دهیم. اصلاح تعرفه‌های زایمان طبیعی، امكان ایجاد زایمان بی‌درد و ایمن و ...همگی قابل انجام است اما اراده اصلاح این شاخص مهم است كه باید به وجود آید. من به عنوان معاون درمان وزارت بهداشت این اراده را در متخصصان زنان و زایمان كشور نمی‌بینم. اگر این اراده به وجود آید، بسترها برای افزایش زایمان طبیعی هم ایجاد می‌شود. كاهش مرگ و میر كودكان، نوزادان و مادران، اقدام سختی بود اما انجام شد. در مورد كاهش بیماری‌های غیرواگیر نیز اقداماتی صورت گرفته كه به دنبال این اقدامات طی پنج تا 10 سال آینده اتفاقات خوبی را به ویژه در زمینه بیماری‌های دیابت، فشار خون، بیماریهای كلیوی و غیره شاهد خواهیم بود.

معاون درمان وزیر بهداشت ادامه داد: اگر ایجاد بیمارستان‌های دوستدار مادر را تشویق می‌كنیم بیشتر به دنبال عمل هستیم نه شعار، فرصت‌ها برای كاركردن كوتاه است، باید سعی شود كه از این فرصت‌ها در ارتقای وضعیت و شاخص‌های سلامت، بهترین استفاده شود. معاونت درمان وزارت بهداشت، آمادگی خود را برای كمك به معاونت بهداشتی در جهت ارتقای شاخص‌های سلامت اعلام می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha