سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 42219

گرفتگی بینی یكی از معمول‌ترین پیامدهای فصل سرد زمستان است و اكثر مردم در این فصل از سال از كیپ شدن مجاری بینی بر اثر ویروس‌هایی كه ظاهرا در هوا پخش هستند، رنج می‌برند

سلامت نیوز : گرفتگی بینی یكی از معمول‌ترین پیامدهای فصل سرد زمستان است و اكثر مردم در این فصل از سال از كیپ شدن مجاری بینی بر اثر ویروس‌هایی كه ظاهرا در هوا پخش هستند، رنج می‌برند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، یكی از اشتباهاتی كه مردم اغلب در این مواقع انجام می‌دهند، دائما فین كردن یا بالا كشیدن مخاط بینی است این كار مشكل گرفتگی بینی را تشدید می‌كند چون مخاطی كه از این طریق به بینی می‌رود می‌تواند موجب بروز عفونت شود در عوض می‌توانید با انجام چند تكنیك ساده گرفتگی بینی را كاهش دهید یا حتی از بروز آن به طور كامل جلوگیری كنید.

سایت اینترنتی ارگانیك در گزارش جدیدی این چند تكنیك ساده را ارائه كرده كه عبارتند از:
- وقتی در رختخواب قرار می‌گیرید همیشه سر خود را در وضعیت بالاتری از بدن قرار دهید. این وضعیت میزان تشكیل مخاط بینی را كاهش می‌دهد. در واقع هر وضعیتی كه روی سینوس‌ها فشار وارد كند موجب شكل گیری مخاط بینی می‌شود. بهترین شكل خوابیدن این است كه صورت شما به سمت سقف اتاق باشد.

- پیاز برای از بین بردن احتقان بینی بسیار مفید است. برای این كار كافی است یك قاچ پیاز را  بریده و آن را بو بكشید. پیاز مثل یك كاتالیزور برای پاكسازی بینی عمل می‌كند. كافی است یك تكه پیاز بریده شده را پنج دقیقه بو بكشید و تا بینی شما تمیز شود.

- غذاهای ادویه دار بخورید. خوردن غذاهای تند و ادویه دار مثل غذاهای فلفلی مجاری بینی را پاك می‌كند. برخی ادویه‌ها مثل فلفل حاوی تركیب شیمیایی موسوم به كاسپایسین هستند كه برای برطرف كردن گرفتگی مجاری بینی بسیار موثر است.

- مایعات گرم زیاد بنوشید. چای یا قهوه در این مورد كارایی خوبی دارند. هم چنین بخار حاصل از این نوشیدنی‌های داغ به كاهش مخاط بینی كمك می‌كند.

- بخور دادن نیز در این مورد تاثیر شگفت انگیز دارد. كافی است چند قطره عصاره نعناع را داخل آب داغ بریزید. سپس سر خود را با یك حوله بپوشانید و بخار این معجون را عمیقا نفس بكشید. بستن سر با حوله باعث می‌شود بخار نعناع هدر نرود و بتوانید تمام آن را استنشاق كنید.

این تكنیك‌های ساده هم از گرفتگی بینی پیشگیری می‌كنند و هم تحریك پذیری مخاط بینی را در برابر ویروس‌ها كاهش می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha