سلامت نیوز : مدیر گروه فوق تخصصی ریه بیمارستان مسیح دانشوری گفت: استرس‌های عاطفی و سرما باعث تشدید بیماری آسم می‌شود.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمدرضا مسجدی در برنامه تلویزیونی «دکتر سلام» اظهار داشت: در موضوع بیماری آسم با توجه به اینکه التهاب راه‌های هوایی در آن مطرح است و بسیاری از عوامل می‌تواند سبب تشدید یا سختی کنترل بیماری شود توجه بیشتر به این نکات بسیار مهم است.

وی افزود: بعضی افراد احساس می‌کنند که در محیط یا بر اثر مصرف مواد خاص؛ بیماری آنان تشدید می‌شود، یعنی سرفه آنها شدید یا تنگی نفس پیدا می‌کنند و حمله آسم به آنها دست می‌دهد که خیلی مهم است که این موارد یادداشت شود تا بر اساس تجربه و تکرار این مسئله در حافظه افراد گنجانیده شود و پدر و مادرها باید در صورت این رخدادها برای کودک بیمارشان بیشتر دقت کنند.

این متخصص ریه ادامه داد:‌ بعضی از افراد علائم بیماریشان بعد از  ورزش به ‌خصوص ورزش در هوای سرد تشدید یا ظاهر می‌شود و بعضی افراد نیز در محیط کار خاصی که آلاینده‌ها در آنها وجود دارد بیماری آنان تشدید می‌شود.

وی گفت: معمولاً همه مبتلایان به آسم بعد از یک سرماخوردگی بیماریشان شدیدتر می‌شود یا بر اثر بعضی از مواد غذایی که عمومیت نیز دارد بیماریشان حاد می‌شود.

 این متخصص ریه بیان داشت: البته حساسیت مواد غذایی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و نمی‌توان یک کاغذ به بیمار آسمی داد و اعلام کرد که این غذا را میل کند یا از غذای دیگر پرهیز کند بلکه بر اساس توصیه‌های عام لازم است بیمار خود این مسائل را تجربه کند زیرا شاید کسی به گوجه فرنگی حساسیت دارد ولی کس دیگر به گوجه‌فرنگی حساسیت نداشته باشد.

مسجدی تصریح کرد: مطمئناً قرار گرفتن در معرض دود سیگار، قلیان و مواد دخانی یکی از عوامل مهم ایجاد بیماری آسم است و باید از این مسائل دوری کرد، همچنین هوای سرد و استرس نیز مخصوصاً استرس‌های عاطفی می‌تواند در برخی افراد بیماری آسم را تشدید و باعث حمله شود.

وی افزود: در کنار این مراقبت‌ها درمان‌ها نیز هست که امروزه می‌دانیم بیماری آسم در 90 درصد موارد قابل درمان است، همچنین اسپری‌ها نیز به عنوان گام‌های اصلی درمان آسم چه در سنین خردسالی و چه در زمان بلوغ و سالخوردگی به کار می‌رود.

مسجدی ادامه داد:‌ اسپر‌ی‌ها معمولاً انواع مختلف دارند که بر حسب نوع و شدت توسط پزشک معالج توصیه می‌شود ولی آن چیزی که مهم بوده این است که باید اسپری درست مصرف شود که در این زمینه پزشک باید این آموزش را دهد یا داروخانه‌ها و تکنسین‌‌ها این آموزش‌ها را ارائه دهند.

وی گفت: البته ما امیدواریم به وسیله انجمن‌های تخصصی، فیلم‌ها و بروشورهایی که تهیه می‌شود بتوان از طریق صدا و سیما این موارد به مردم آموزش داده شود زیرا نحوه مصرف اسپری بسیار مهم است و به عنوان مهمترین معیار این درمان به حساب می‌آید.

این متخصص ریه خاطرنشان کرد: اینکه مردم می‌گویند استفاده از اسپری در مدت‌های طولانی سبب گشادی قلب و مشکلات دیگر می‌شود منطقی و علمی نیست و کسانی که به درمان نیاز دارند باید داروها را درست و بر اساس توصیه پزشک مصرف کنند تا بتوانند بیماری‌های خود را کنترل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha