سلامت نیوز : عضو انجمن جراحی زانو، آرتروسکپی و آسیب‌های ورزشی گفت: برخلاف تصور عمومی پایین آمدن از پله بیشتر از بالا رفتن به زانوها آسیب می‌رساند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس سهیل مهدی‌پور  در پاسخ به این پرسش که بالا رفتن از پله بیشتر به زانوی افراد آسیب می‌زند یا پایین آمدن‌،‌ اظهار داشت: پایین آمدن بیشتر تاثیر مخرب دارد و این مسئله در پایین آمدن از پله یا کوه مصداق دارد زیرا وقتی شما به طرف پایین حرکت می‌کنید در حدود 2 برابر وزن بدن به مفصل کشکک پا نیرو وارد می‌شود.

فشار بیش از حد به کشکک پا باعث آرتروز می‌شود
وی افزود: این نیرو شاید در طول یک یا دو روز مشکل ایجاد نکند ولی در طول زمان‌های مکرر می‌تواند سطح تماس کشکک به زیر استخوان ران پا فشار بیشتری وارد کند و وقتی فشار زیاد شود به مرور زمان سطح آن نیز زیاد می‌شود و در نهایت ایجاد آرتروز می‌کند.

این متخصص ارتوپدی با ارائه پیشنهادی در این زمینه گفت: افراد برای پایین آمدن بیشتر از آسانسور استفاده کنند اما این باور غلط در مردم هست که فکر می‌کنند بالا آمدن به زانوی آنان آسیب بیشتری وارد می‌کند در حالی که پایین آمدن مشکلات زانو را دو چندان خواهد کرد.

مهدی‌پور با بیان اینکه بسیار مشاهده می‌شود که در ساختمان‌ها افراد به دلیل نبود آسانسور مناسب از پله‌ها برای پایین آمدن استفاده می‌کنند افزود: پیشنهادی که ما می‌توانیم بدهیم در مبحث آموزش است باید متخصصان مرتبط از جمله متخصصان طب فیزیکی و ورزشی نیز در این زمینه به مردم آموزش دهند.

وی با اشاره به اینکه این آموزش‌ها باید از سطح مدارس،‌ منازل‌،‌ مساجد و از محلات ارائه شود، تصریح کرد: هر چقدر آموزش به مردم بهتر شود مردم نیز این مسائل را بیشتر رعایت می‌کنند حتی می‌توان در گوشه روزنامه‌ها و مجلات که بیشتر مخاطب دارند این مسائل و مطالب آموزشی برای صحیح راه رفتن یا آموزش‌های مربوط در این زمینه ارائه کرد.

مهدی‌پور با بیان اینکه افراد در بالا رفتن از طبقاتی که بیش از 3 طبقه دارند باید به طور جد از آسانسور استفاده کنند، افزود: حتی این مسئله در کوهنوردی نیز باید رعایت شود و در تمام این موارد متخصصان طب ورزشی می‌توانند به مردم کمک و اطلاع رسانی کنند با وجود آنکه تعداد فارغ‌التحصیلان آنان کم است اما بسیار کمک‌کننده هستند.


حضور ضروری متخصصان طب ورزشی در تیم‌های ورزشی

وی با اشاره به اینکه حتی تیم‌های ورزشی نیز باید مکلف به داشتن یک متخصص طب ورزشی در کنار تیم‌شان شوند، گفت: تیم‌ها باید با استفاده از متخصصان طب ورزشی آگاه باشند که تغذیه و تکنیک ورزشکاران به چه صورت اجرا شود.

مهدی‌پور اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که ما داریم این است که یک ورزش زمانی که در جامعه باب می‌شود، همه خانواده‌ها دوست دارند کودکان آنان فوتبالیست شوند ولی باید این کودکان ارزیابی شوند که این کودک می‌تواند در رشته فوتبال موفق شود یا اینکه در رشته‌های دیگری مانند تنیس موفق است که این مسائل احتیاج به سرمایه‌گذاری بیشتری دارد.

وی افزود: امروز که در رشته طب ورزشی این همه سرمایه‌گذاری می‌شود باید بتوان از آنان در این مسائل استفاده بهینه کرد نه اینکه پس از فارغ‌التحصیلی در بازار کار مجبور شوند کلینیک تغذیه تأسیس کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha