لازم است برای اندازه گیری میزان آن در خون ، روش استانداردی وجود داشته باشد بطوریکه تمام آزمایشگاهها در سراسر جهان با استفاده از آن روش ، پاسخ های یکسانی را ارائه دهند.در حال حاضر متأسفانه بدلیل نبودن چنین روش واحدی ، آزمایشگاههای مختلف با روش های متفاوتی این آزمایش را انجام می دهند و پاسخ ها نیز یکسان نیست .

لزوم استاندارد سازی روش اندازه گیری سطح ویتامین D  در خون
سلامت نیوز :کمبود ویتامین D در انسان ، اخیراً توجه بیشتری را به خود جلب کرده است چراکه به نظر میرسد علاوه بر شیوع بالای آن در بین جوامع مختلف ، با برخی بیماریها نیز مرتبط باشد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی انجمن ام اس ایران رابطه کمبود ویتامین D  با بیماری های راشیتیسم و پوکی استخوان مسئله جدیدی نیست . برای ارتباط آن با بیماریهائی نظیر ام اس ، پارکینسون و برخی سرطان ها نیز شواهدی وجود دارد .

اگرچه به سادگی میتوان با استفاده از تابش نور آفتاب به پوست بدن این ویتامین را در بدن ساخت اما در فصول سرد سال و برای افرادی که اغلب اوقات روز را در فضای بسته میگذرانند ، لازم است این ویتامین از راه مواد غذایی تأمین شود .

علاوه بر این لازم است برای اندازه گیری میزان آن در خون ، روش استانداردی وجود داشته باشد  بطوریکه تمام آزمایشگاهها در سراسر جهان با استفاده از آن روش ، پاسخ های یکسانی را  ارائه دهند.

در حال حاضر متأسفانه بدلیل نبودن چنین روش واحدی ، آزمایشگاههای مختلف با روش های متفاوتی این آزمایش را انجام می دهند و پاسخ ها نیز یکسان نیست . لذا محققان در پی ارائه روش استانداردی هستند که بتوان با کمک آن ، این اِشکال بزرگ را برطرف نمود . در تحقیق اخیر که نتایج آن در تاریخ 27 ژانویه 2012 منتشر شد،  روش استانداردی برای یکسان سازی سنجش ویتامین D در خون ارائه شد که در صورت تأیید شدن از سوی سازمانهای غذا و دارو ، لازم است توسط کلیه آزمایشگاهها اجرا شود.

 گفتنیست انجمن ام اس ایران متذکر میشود که همانگونه که پیش از این در خبری با عنوان " اخطار برای مصرف ویتامین D  " آورده شده ، به نظر میرسد مقادیر بالای ویتامین D هم با خطراتی روبروست. لذا لازم است مصرف آن فقط در صورت لزوم و آن هم  با کنترل کامل انجام شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha