مصرف خودسرانه داروهای آنتی بیوتیکی در زمان سرماخوردگی موجب مقاومت دارویی و عوارض جبران ناپذیر می‌شود.

سلامت نیوز : مصرف خودسرانه داروهای آنتی بیوتیکی در زمان سرماخوردگی موجب مقاومت دارویی و عوارض جبران ناپذیر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از برنا، محمد رضا شریفیان عضو مرکز تحقیقات گوش، حلق بینی و سروگردن دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این‌که بیماری‌هایی شبیه سرماخوردگی علایم متفاوتی دارند كه با دقت زیاد می‌توان آن‌ها را از یكدیگر جدا كرد، خاطر نشان کرد: اگر افراد بدون توجه به نوع این بیماری‌ها اقدام به خوددرمانی كنند با گذشت زمان دچار مشكلات جبران‌ناپذیری می‌شوند.

عضو مرکز تحقیقات گوش، حلق بینی و سروگردن دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این‌که سرماخوردگی شایعترین بیماری این فصل به‌شمار می‌رود که با علائمی خفیف و به‌ صورت عطسه، سرفه، آب‌ریزش بینی، تب مختصر و گرفتگی به مدت 3 تا 5 روز در فرد دیده می‌شود، گفت: به‌طور معمول سرماخوردگی نوعی بیماری ویروسی است كه بین مردم شایع بوده و واكسنی ندارد كه فرد از ابتلا به آن مصون باشد.

شریفیان با بیان این‌که آنفلوآنزا، یكی دیگر از بیماری‌هایی است كه بیشتر مردم به نوعی آن را تجربه كرده‌اند، گفت: بروز تب مختصر، بیحالی، بی‌اشتهایی و با گذشت زمان افزایش تب، درد و ضعف همراه با گلو درد و سایر عفونت‌ها از جمله علائم این بیماری است و در بیمارانی كه بدن‌شان ضعیف‌تر است، آنفلوانزا به سمت عارضه‌های حادتر می‌رود.

وی با اشاره به این‌که در افرادی که دارای ریسک بالا هستند از جمله سالمندان، کودکان زیر 5 سال و زنان باردار توصیه می‌شود از واکسن آنفولانزا استفاده کنند خاطر نشان کرد: در این بیماری، آنتی‌بیوتیك كاربردی ندارد و فردی كه مبتلا به آنفلوانزا شده باید مایعات زیادی بخورد و اجازه دهد دوره درمانش طی شود. بسیاری از بیماری‌ها با مصرف مواد مغذی درمان می‌شوند.

شریفیان در ادامه به عفونت‌هایی كه نیاز به توجه جدی دارند اشاره کرد و گفت: عفونت‌های حلق یا فارنژیت‌ها شكل شایعی از عفونت لوزه هستند كه ممكن است ویروسی و یا میكروبی باشند. علامت شاخص آن درد در ناحیه گلو است كه این گلو درد در هنگام بلع تشدید می‌شود. از دیگر علایم این بیماری، ضعف،‌ درد بدن،‌ سردرد و بی‌حالی است. اگر نوع ویروسی آن باشد علایم خفیف‌تر بوده اما در نوع میكروبی علایم شدیدتر شده و در گلو لایه سفیدی مشاهده می‌شود كه نشان‌دهنده چركی شدن گلو است.

وی یادآور می‌شود:‌ در این عفونت‌ها بیمار باید تحت‌نظر پزشك باشد و با تزریق پنی‌سیلین و آنتی‌بیوتیك‌های مناسب از بروز بیماری‌های مادام‌العمر پیشگیری ‌شود.

عضو مرکز تحقیقات گوش، حلق بینی و سروگردن دانشگاه علوم پزشکی مشهد سینوزیت را از دیگر عفونت ها اعلام کرد و گفت: این بیماری در این فصل بسیار شایع است. در سینوزیت‌ها فرد دچار گرفتگی بینی می‌شود. ترشحات چركی از بینی، دفع خلط، ترشحات پشت حلق، ‌احساس سنگینی و پری، احساس سردرد و لق‌لق شدن در سر از علایم هشداردهنده سینوزیت است و درصورتی كه ویروسی باشد نیاز به آنتی‌بیوتیك ندارد.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد افزود: اگر سینوزیت، چركی باشد و خوب درمان نشود منجر به عفونت‌ در سینوس‌ها شده و در نهایت به چشم آسیب می‌رساند و همچنین عفونت وارد ریه‌ها شده و به برونشیت منجر می‌شود.

وی با اشاره به این‌كه بی‌توجهی به عفونت‌های فوقانی منجر به عفونت‌های تحتانی می‌شود، اظهار داشت: در این نوع بیماری، تمركز عفونت در ریه‌ها و برونش‌ها، نای، بافت ریه و حنجره است. عفونت‌های دستگاه تنفسی تحتانی با علایم شدید مانند خروسک، تنفس صدادار، تنگی نفس، تب بالا، سرفه‌هایی همراه با خلط چركی و آجری رنگ، تب 39 تا 40درجه و درد در هنگام تنفس همراه است. عفونت تنفس فوقانی نیاز به درمان جدی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha