سلامت نیوز: رییس اداره داروهای مخدر و تحت كنترل سازمان غذا و دارو از تجهیز عمده مراكز درمانی ترك اعتیاد به دستگاه‌های خودپرداز ارائه متادون از شش ماهه دوم سال آینده خبر داد و گفت: با به كارگیری این دستگاه‌ها در مراكز، تحویل شیشه‌های شربت متادون با تحویل كارت، اثر انگشت و دوزی كه برای بیمار تعیین شده، ارائه خواهد شد.

دكتر سیدمهدی سلیمانجاهی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به این ‌كه ممنوعیت توزیع قرص متادون در مراكز خصوصی از اول بهمن ماه ابلاغ شده است، اظهار كرد: هدف از تدوین این قانون، جلوگیری از ورود و عرضه این قرص به بازار سیاه است چرا كه قرص متادون در بازار افزایش یافته بود.

 كاهش انتشار غیرمجاز قرص متادون با ممنوعیت عرضه آن در مراكز ترك اعتیاد


وی ادامه داد: شربت متادون سنگین و حمل و نقل آن سخت است، به همین خاطر احتمال انتشار غیرمجاز آن در بازار آزاد كاهش می‌یابد.

امكان بردن شربت متادون به منزل وجود ندارد

رییس اداره داروهای مخدر و تحت كنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به این كه بنا شده است شیشه‌های شربت را به راحتی به بیمار تحویل ندهند و این امر از طریق دستگاه‌های توزیع كننده ویژه‌ای چون دستگاه‌های خودپرداز بانكی و با ارائه كارت، اثر انگشت و دوزی كه برای بیمار تعیین شده، صورت پذیرد. ضمن آن كه دارو باید در همان مكان مصرف شود و امكان بردن شربت متادون به منزل وجود ندارد.

سلیمانجاهی افزود: البته مراكز درمانی ترك اعتیاد هنوز به این دستگاهها تجهیز نشده‌اند و در حال حاضر استفاده از این دستگاهها به صورت پایلوت در چند مركز به كار گرفته شده است.

به گفته وی از شش ماهه دوم سال آینده عمده مراكز درمانی ترك اعتیاد به دستگاههای خودپرداز ارائه شربت متادون مجهز می‌شوند.

رییس اداره داروهای مخدر و تحت كنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به این‌ كه با وجود ابلاغ این حكم، تاكید نشده است مراكز خصوصی، قرص‌هایی را كه از پیش موجود داشتند را عودت دهند، گفت: به همین خاطر ممكن است قرص متادون هنوز هم در مراكزی موجود باشد، منتهی قرار شده است دیگر به بیمار تحویل ندهند.

وی اضافه كرد: البته برای مراكز دولتی تصمیمی گرفته نشده و به روال سابق به فعالیت‌ خود ادامه می‌دهند.

سلیمانجاهی تاكید كرد: قرص به طور كامل از گردونه درمان خارج نمی‌شود چرا كه برخی ممكن است با شربت سازگاری نداشته باشند.

وی در پایان گفت: احتمال این‌ كه تعداد متقاضیان ترك اعتیاد با این تصمیم پایین بیاید، اندك است زیرا برای شخصی كه تصمیم جدی برای ترك داشته باشد، قرص یا شربت ‌تفاوتی نمی‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha