چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۵
کد خبر: 42301
سلامت نیوز : مراقبت از سالمندان و رسیدگی به وضعیت آنان از نکات ضروری جامعه امروزی ما است که این مهم نیازمند فرهنگ‌سازی و کار بیشتر در این زمینه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، دکتر البرز بنام پزشک متخصص در خصوص ارتباط سلامت و سالمندی گفت: سالمندی یک بیماری نیست، بلکه  مرحله‌ای از زندگی است، که فرد دارای اندوخته ای از تجارب است و با فراغت بال می تواند آنها را در اختیار دیگران قرار دهد، البته این امر مشروط به این نکته است که شرایط سالمی برای شخص سالمند فراهم شده باشد.

وی تاکید کرد: باید این ذهنیت که سالمندی و پیری به مفهوم ناتوان شدن و از کار افتادن است در جامعه فرهنگ سازی شود تا این ذهنیت به تدریج از بین رود و به دیده احترام به این قشر از جامعه بنگرند.

دکتر بنام ابراز داشت: چنانچه بیماری‌های دوران سالمندی از سنین میانسالی پیشگیری نشود، در ایام سالمندی به علت پایین آمدن مقاومت بدن، ضعف متابولیسم و ضعف سلول های بدن، درمان چندان جوابگوی سلامت فرد نیست، بنابراین لازم است پیش از این سنین بیماری‌هایی که سلامت فرد را تهدید می‌کنند کشف و مورد درمان قرار گیرند.

وی بیان داشت: آنچه همواره حیات مفید سالمند را مورد تهدید قرار داده، ضعف فرهنگی موجود در مورد لزوم رسیدگی و مراقبت از سالمندان در دورانپیری و حتی پیش از آن است که رسیدگی به دردهای استخوانی، اصلاح رژیم غذایی، فشار خون و دیابت در این مورد ضروری است.

وی عنوان کرد: بیماری پوکی استخوان از جمله بیماری های تهدید کننده سنین پیری است که خصوصا در میان بانوان شیوع بیشتری دارد و لازم است تا از سنین حتی جوانی با ورزش و تغذیه مناسب از بروز آن در این دوران جلوگیری به عمل آید.

این پزشک، ورزش مرتب، رژیم غذایی سالم، استراحت کافی و مراقبت‌های پزشکی را از جمله فاکتورهای تضمین کننده سلامت فرد در مقابل تمام بیماری‌های شایع در دوران سالمندی دانست و گفت: توجه به این نکته اساسی است که سلامت روانی سالمند نیز باید مد نظر قرار گیرد، که البته در این زمینه تقویت فرهنگی در سطح فرد و جامعه نقش مهمی را ایفا می‌کند.

این پزشک شاغل در شبکه بهداشت شهرستان کهگیلویه تصریح کرد: شرایط جامعه باید به گونه‌ای ترتیب داده شود که این برهه از زندگی شخص لذت بخش و توام با آرامش  سپری شود و نشانه‌های ناامیدی، بیماری و ناتوانی از این دوران رخت بربندد.

دکتر بنام یادآور شد: پیری و کثرت سن به معنای کهولت و عدم شادابی روح و جسم نیست و می‌توان در عین پیری، شاداب و سرزنده زیست.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، سلامت روان، درمان و پیشگیری به موقع از بیماری‌ها و علایم مربوط به آنها می‌تواند یک سالمند را در مواجهه با این دوران آماده و توانمند سازد.

دکتر بنام تاکید کرد: نباید تصور کرد که اختلالات روانی وعدم تمرکز، کاهش انرژی و توان به لحاظ سالمندی است و برخی علایم ناگهانی مثل از دست دادن حافظه نیازمند مراجعه به پزشک است ولی طبیعی است که در این دوران به علت ضعف متابولیسمی در بدن، استعداد دریافت بیماری بسیار بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha