سلامت نیوز : روانپزشكان در یك مطالعه جدید تاكید كردند مصرف داروهای افسردگی مثل پروزاك موجب افزایش میل به خودكشی در بیماران جوان نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، روبرت گیبونز استاد مطالعات پزشكی، سلامت و روانپزشكی در دانشگاه شیكاگو در این مطالعه خاطرنشان ساخت: این یافته می‌تواند به پزشكان درباره تجویز داروهای افسردگی برای بیماران جوانی كه به این داروها نیازمند هستند، اطمینان دهد كه داروهای مزبور موجب افزایش گرایش به خودكشی در این بیماران نمی‌شوند.

این در حالی است كه در سال 2004 میلادی سازمان غذا و داروی آمریكا برای داروی پروزاك (با نام عمومی فلوكستین) یك هشدار جعبه سیاه در نظر گرفت. این تصمیم پس از ارائه نتایج حاصل از 25 آزمایش بالینی اتخاذ شد كه در آنها تایید شده بود مصرف داروی فوق خطر افكار و رفتارهای مربوط به خودكشی را در بیماران زیر 25 سال افزایش می دهد.

اما در تحلیل جدید كه حاصل ارزیابی و بازبینی 41 آزمایش بالینی است و در مجموع روی بیش از 9000 بیمار انجام گرفته معلوم شد در كودكان و نوجوانان و نه در جوانان و میانسالان چنین ارتباطی بین مصرف دارو و گرایش بیشتر به خودكشی وجود ندارد.

این مطالعه درعین حال تایید كرد كه داروی پروزاك و دیگر داروی افسردگی موسوم به افكسور (ونلافاكسین) موجب كاهش افسردگی و گرایش به خودكشی در بزرگسالان و سالمندان می‌شود.

به گفته متخصصان مركز پزشكی دانشگاه شیكاگو، در حال حاضر پروزاك تنها داروی افسردگی تایید شده برای كودكان است.

این مطالعه در مجله آرشیو روانپزشكی عمومی ارائه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha