سلامت نیوز : یک متخصص زنان و زایمان گفت: هماتوم(خونریزی در محیط بسته) در دوران بارداری اگر با خونریزی شدید مادر همراه باشد در بیشتر موارد به سقط جنین منجر می‌شود.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس مریم کاشانیان در مورد هماتوم و دلایل بروز آن اظهار داشت: وقتی خونریزی در محیط بسته اتفاق می‌افتد و خون بیرون نیاید اصطلاحاً به آن هماتوم می‌گویند که در هر کجای بدن از جمله پشت جفت هم ممکن است اتفاق بیفتد.

 وی با اشاره به اینکه هماتوم ممکن است در سه ماهه اول بارداری رخ دهد گفت: این امر ممکن است جنین را تهدید به سقط کند و مادر دچار علائمی مانند خونریزی کم تا زیاد شود و یک مقداری هم خون پشت جفت حبس شود.

رئیس بیمارستان اکبرآبادی ادامه داد: اگر خونریزی مادر کم‌کم قطع شود هماتوم پشت جفت هم کم‌کم جذب می‌شود و اهمیت خاصی ندارد ولی اگر در هماتوم خونریزی مادر زیاد باشد گاهی منجر به سقط جنین می‌شود و هیچ راهی برای درمان و جلوگیری از این خونریزی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: خیلی اوقات به صورت تصادفی در سونوگرافی هماتوم با اندازه‌های متفاوت برای مادر باردار تشخیص داده می‌شود و اگر مادر علامت مشخصه‌ای نداشته باشد و جنین هم رو به رشد باشد و قلب داشته باشد این امر اهمیتی ندارد.

 کاشانیان از جمله دلایل هماتوم را مشکل در تشکیل تخم در ابتدای بارداری دانست و خاطرنشان کرد: این اتفاق ممکن است تصادفی باشد و هر جنینی که تشکیل می‌شود به دلیل سلول غیرطبیعی تخم با این مشکل روبه‌رو شود و فشار کار یا زیاد راه رفتن با این امر هیچ نسبتی ندارد.

این متخصص زنان و زایمان افزود: در سه ماهه سوم حاملگی اگر خونریزی پشت جفت اتفاق بیفتد معمولاً ناشی از کنده شدن جفت است و باز علتش در بیشتر موارد ناشناخته است.

وی گفت: فشار خون بالا در هنگام بارداری از دلایل شناخته شده است که جفت ناگهانی کنده شده و پشت جفت لخته‌ ایجاد می شود که معمولاً پیش ‌آگهی آن کمی بدتر است و پیش‌رونده است که باید برای آن مداخله کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • راحله ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    40 4
    عزیزم چون خونریزی نداری این هماتوم کم کم جذب جفت میشه و هیچ مشکلی به وجود نمیاره ان شااله.نگران نباش