شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 42346
سلامت نیوز: یبوست یا خشکی مزاج مشكلی در دستگاه گوارش است که به موجب آن مواد دفعی در روده بزرگ، سفت می‌شوند و دفع آنها با درد و سختی همراه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، یبوست حاد ممکن است سبب بسته شدن روده شود که در موارد خیلی شدید امكان دارد فرد به عمل جراحی نیاز پیدا كند. علل بروز این عارضه ممکن است رژیم غذایی نامناسب، برهم خوردن تعادل هورمونی، عوارض جانبی برخی از داروها یا نوع آناتومی بدن باشد. در مراحل نخست كاربردی‌ترین روش‌های درمان این عارضه گوارشی شامل اصلاح رژیم غذایی و انجام تمرینات ورزشی مناسب هستند.

سایت اینترنتی كامن سنس در یك مقاله جدید و به منظور كمك به كنترل بهتر این عارضه، برخی از مهمترین عواملی را كه می‌توانند موجب ابتلا به یبوست شوند، معرفی كرده است.

این عوامل عبارتند از کافی نبودن فیبر خوراكی در رژیم غذایی روزانه، بی‌تحرکی به ویژه در افراد مسن،مصرف لبنیات پرچرب، از دست دادن آب بدن و یا عدم مصرف مایعات به میزان كافی، به تاخیر انداختن دفع به دلیل استرس كاری و یا دستشویی نرفتن در خارج از منزل، استفاده بیش از حد از داروهای ضد یبوست و ملین كه مصرف زیاد آنها اعصاب و عضلات روده بزرگ را از کار می‌اندازد،‌ کمبود نمک در بدن (نمک یک ماده ضروری برای جذب بهتر مواد غذایی در روده است)، عوارض جانبی مصرف برخی از داروها (نظیر داروهای ضد درد، آنتی اسیدها یا داروهای ضد اسید معده، داروهای ضد فشار خون، داروهای ضد پارکینسون،‌ داروهای ضد گرفتگی عضله،‌ داروهای ضد افسردگی،‌ مکمل های آهن،‌ مکمل کلسیم،‌ آنتی هیستامین،‌ داروهای ادرارآور و همچنین داروهای ضد رعشه)، ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر، تغییرات در زندگی مانند بارداری، پیر شدن و سفر كردن، ابتلا به امراض خاص مثل ام.اس،‌ پارکینسون و یا آسیب نخاعی و اختلال در سوخت و ساز و فعالیت غدد داخلی مثل تیروئید،‌ بروز مشكلات در روده بزرگ و مقعد مانند سرطان مقعد و روده بزرگ و بالاخره مشكل در فعالیت روده‌ای مانند ابتلا به یبوست مزمن كه بدون دلیل باشد.

در این مقاله تاكید شده است كه مشورت به موقع با متخصص برای دریافت برنامه غذایی و ورزشی مناسب و عمل كردن به این برنامه‌ها در بیشتر موارد نیاز به مصرف دارو یا جراحی را در مبتلایان به یبوست برطرف می‌كند و در درمان این بیماری بسیار موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha