سلامت نیوز: داروی مدییتور که برای استفادۀ بیماران دیابتی است و در فرانسه به صورت گسترده به عنوان یک قرص لاغری تجویز شده بود تا قبل از جمع شدن آن دست کم منجر به مرگ 1300 تن شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، انستیتو ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی فرانسه اعلام کرده که حدود 1300 نفر در جریان 33 سال مصرف این دارو جان خود را از دست داده اند.

با این وجود احتمال می رود که آمار واقعی بسیار بیشتر از این باشد.

مدییتور که نام آزمایشگاهی آن بنفلورکس بوده در ابتدا با هدف کاهش پروتئینهای چرب به نام لیپیدها ساخته شدند با این ادعا که به کنترل دیابت و قند خون بیماران کمک می کند.

اما این دارو باعث کاهش اشتها هم می شود که به معنای استفاده دومی برای آن برای استفاده از آن در میان دیابتیهای چاق بود. اما در واقع در سطح گسترده ای با تجویز پزشکان برای افرادی که قصد لاغری داشتند فروخته می شد.

در سال 2009 این دارو با کشف شواهدی مبنی بر آسیب رساندن آن به قلب از بازار اروپا جمع آوری شد و شرکت فرانسوی تولید کننده آن به دلیل کلاهبرداری هم اکنون تحت پیگرد قضایی است.

آمار جدید مبتنی بر مرگ های ناشی از اختلال در عملکرد پمپاژ قلب ناشی از این داروست. آمار اصلی از سیستم بیمه بهداشتی ملی فرانسه منتشر شده است که بیان کرده 303 هزار نفر در سال 3006 از این دارو استفاده کرده اند.

این آمار در حالی منتشر شده که داروی لاغری دیگری نیز با نام فنفلورامین در اواخر دهه 1990 با همین سرنوشت روبرو شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha