شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۸
کد خبر: 42370
سلامت نیوز: برخی از باورهای غلط در زمینه تربیت کودکان موجب بروز مشکلاتی در روابط کودک و والدین می شود که این نکته ها را باید والدین توجه کنند.

دکتر مهدیه وزیریان، متخصص اعصاب و روان، روانپزشک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: شایان ذکر است که بعضی از باورها در زمینه تربیت کودکان می تواند بسیار مخرب بوده و باعث بروز مشکلات در روابط والدین و کودکان شود که به آنها اشاره می کنیم.

وی بیان کرد: بعضی والدین فکر می کنند کودک رفتار نامناسب را فقط به این جهت انجام می دهد که آنها را اذیت کند و با این تفکر کودک مقصر شناخته می شود و باعث بروز یک خشم شدید از طرف پدر و مادر می شود.

وارث وزیریان افزود: والدین بعضی از رفتارهای نامناسب کودکان را موقتی و زودگذر می دانند و در نتیجه آنها را از برخورد سریع با آن رفتار غلط باز می دارد و زمانی در حدود تغییر رفتار برمی آیند که شدید و طولانی مدت شده و در نتیجه کنترل آن نیز مشکل تر شده است.

این متخصص اعصاب و روان عنوان کرد:این جمله "همه مشکلات بخاطر من است"جمله ایی است که ممکن است والدین در زمان بروز یک رفتار اشتباه از جانب فرزندشان به ذهنشان خطور کند و در اینجا والدین خود را مقصر می دانند و در نتیجه احساس گناه و افسردگی و اضطراب پیدا می کنند و بروز این حالات تحمل آنان را کم کرده و باعث بروز واکنش های عصبی شدیدتر می شود.

وارث وزیریان خاطرنشان کرد: بسیاری از والدین انتظارات غیر واقع بینانه ای از کودک خود دارند که با سطح رشد کودک متناسب نیست و این والدین، کودکان را بالغین کوچکی می دانند که همه توانایی های بالغین را دارا هستند، برای مثال کودک دو ساله بتواند به خوبی و با تمیزی کامل با قاشق و چنگال غذای خود را بخورد و یا کودک زیر شش سال بتواند ساعت ها پیاده روی و خرید کردن با پدر و مادر را تحمل کند یا قادر باشد ساعت ها در میهمانی مرتب و ساکت بنشیند که هیچ کدام از این انتظارات با سطح رشد کودک هماهنگی ندارد.

این روانپزشک گفت: برخی از والدین توقع زیادی از کودکان خود دارند یعنی دوست دارند که کودکشان عالی و کامل باشند در این صورت است که با دیدن بعضی از رفتارهای کودک که حتی می تواند متناسب با سن کودک باشد برافروخته و عصبانی شوند.

وی تاکید کرد:برخی والدین فکر می کنند خود کودک به تدریج و به مرور زمان و به طور خودکار (بدون آموزش و تمرین) مهارت های لازم را کسب می کند که باید توجه داشت که ممکن است بعضی از یادگیری ها بدون آموزش و از طریق مشاهده صورت گیرد ولی بیشتر مهارت ها نیاز به آموزش فعال،‌ تمرین و صرف وقت از سوی والدین دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha