شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۸
سلامت نیوز: یک متخصص مغز و اعصاب، استرس‌، خستگی‌، بی‌خوابی و تماشای زیاد تلویزیون را از عوامل تشدید کننده میگرن دانست.

دکتر منوچهر معتمدیان در گفت وگو با ایسنا، با بیان این که بیماری میگرن عمدتاً در سنین جوانی دیده می‌شود، گفت: حدود 25 درصد زنان و 12 درصد مردان به این نوع سردرد عروقی مبتلا هستند.

وی در ادامه دوره‌های عادت ماهیانه در زنان را مهمترین عامل برای بروز بیماری میگرن در زنان عنوان کرد و افزود: علت این امر اختلالات هورمونی در این برهه است.

مدیر گروه مغز و اعصاب بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه، همچنین به کاهش بیماری میگرن در دوران بارداری اشاره کرد و علت این امر را نیز اثرات نگهدارنده هورمونها در دوران بارداری دانست.

معتمدیان توصیه کرد: مبتلایان به میگرن از خوردن ادویه‌جات، پنیر کهنه (کوزه)، آب لیمو، ترشی، سس و شکلات کاکائویی پرهیز کنند.

این عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، گفت: مصرف خودسرانه داروهای مسکن بدون تجویز پزشک جهت تسهیل دردهای مزمن این بیماری منجر به نارسائی کبدی، کلیوی، زخم معده و پوکی استخوان می‌شود.

معتمدیان برای کاهش حملات میگرن به افراد مبتلا توصیه کرد: بیماران در این مواقع بهتر است در جای تاریک و آرام دراز کشیده و شروع به کشیدن نفس‌های عمیق کنند.

وی همچنین ماساژ ناحیه گیجگاهی سردرد را نیز از فاکتورهای دیگر جهت کاهش حملات میگرنی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه علائم میگرن شامل سردردهای ناحیه گیجگاهی ضرباندار همراه با تهوع و گاهاً استفراغ است، گفت:میگرن معمولا بصورت یک طرفه و یا دوطرفه سر درد ضرباندار ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: ممکن است سردردهای ناشی از میگرن در یک طرف باشد (میگرن کلاسیک) و یا به طور متناوب هر دو سمت را بگیرد (میگرن شایع). بطور معمول این سردردها با خوابیدن بهبود می‌یابند.

مدیر گروه مغز و اعصاب بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه، در پایان گفت: قبل از شروع سردرد در میگرن، فرد بیمار نورهای زیگزاگ مانند و یا ستاره چشمک زن نیز در جلوی چشمش می‌بیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha