سلامت نیوز: استادیار پژوهشکده رویان با اشاره به این که در روش رحم جایگزین پس از تولد نوزاد، شیر او در پستان زن میزبان قراردارد، گفت: شیردهی زنانی که با این روش مادر می‌شوند با مداخلات دارویی امکان پذیر است.

دکتر شیوا در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: روش رحم جایگزین در مواردی استفاده می‌شود که زن و شوهری به دلیل وجود مشکلات رحمی در زن اعم از نداشتن رحم، وجود نقص در رحم، ایجاد چسبندگی در رحم دچار ناباروری باشند.

وی با بیان اینکه برخی از علما مادر میزبان را به جهت اینکه ارتباط خونی با جنین برقرار می‌کند از نظر شرعی دایه یا مادر رضاعی می‌نامند و برخی هم به این قضیه معتقد نیستند، گفت: مسئله دایگی در ابتدای اسلام هم بوده است به طوری که برخی زنان پس از زایمان، نوزاد را به دایه می‌سپردند تا به او شیر بدهد.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه ارتباط مادر میزبان با جنین که در این 9 ماه به وجود می‌آید بسیار ارزشمند است و ممکن است برخی در این دوران به کودک وابسته شوند، اظهار داشت: در اینجا ما با مشاوره‌های روانپزشکی به این افراد کمک می‌کنیم تا این مسئله را بپذیرند و خودشان هم می‌دانند که این کار را برای افزایش تعداد فرزندان خود نکرده‌اند و برای فرد دیگری انجام داده‌اند بنابراین مشکلی به وجود نمی‌آید.

احتمال فرزنددار شدن از طریق روش رحم جایگزین یک سوم است

استادیار پژوهشگاه رویان با بیان اینکه احتمال فرزند دار شدن از طریق روش رحم جایگزین یک سوم است، گفت: هر حاملگی درصدی امکان سقط و به ثمر نرسیدن یا احتمال زایمان زودرس دارد بنابراین در این روش هیچ وقت این تصور به افراد داده نمی‌شود که هر کسی از این روش استفاده کند حتما دارای فرزند می‌شود.

دکتر شیوا ادامه داد: تجربه نشان داده است هرچه دستکاری بشر در طبیعت بیشتر می‌شود عواقب این دستکاری مترتب هست بنابراین هیچگاه احتمال از بین رفتن جنین صفر نیست بنابراین قبل از استفاده از این روش با مشاوره‌های متعدد، آگاهی لازم به زوجین داده می‌شود.

سلامت کامل زن انتخاب شده به عنوان میزبان جنین بررسی می‌شود


این متخصص زنان و زایمان در خصوص شرایط فیزیکی زن میزبان برای پرورش رحم با بیان اینکه زن میزبان باید رحم کاملا سالمی داشته باشد، گفت: با عکس رنگی از رحم این مسئله کاملا مشخص می‌شود و او از نظر بیماری‌های داخلی، قلبی، کلیوی، ابتلا به عفونت‌ها و بیماری‌های دیگر بررسی می شود.

دکتر شیوا تصریح کرد: روش اهدای تخمک تقریبا در جامعه پذیرفته شده است و مشکل فرهنگی در این زمینه وجود ندارد و تنها مسئله این است که اگر خانم اهدا کننده تخمک اجازه نداده باشد کسی از مشکل ناباروری وی با خبر شود در این دوران سعی می‌کند رفتار زن باردار را تقلید کند و این مسئله در وی ایجاد اضطراب می‌کند که روانپزشکی علم وسیع و کمک کننده در این زمینه است.

استادیار پژوهشگاه رویان اشاره به اینکه پس از تولد نوزاد، شیر او در پستان زن میزبان قراردارد، گفت: در بسیاری از موارد زوجین می‌خواهند که ارتباط با زن میزبان قطع شود در این شرایط از 28 هفتگی زنی که بچه در رحمش است به زنی که مادر ژنتیکی است داروهایی داده می‌شود که بتواند خودش به کودک شیر بدهد و در این زمینه تاکنون بسیار موفق بوده‌ایم و موردی نبوده است که با شکست مواجه شود.

دکتر شیوا با بیان اینکه شیر دادن مادر اصلی موجب ایجاد ارتباط عاطفی بسیار خوب او با کودک می‌شود، گفت: این مسئله خیلی مهم است ولی کافی نیست و به هر حال مادران مجبور هستند شیرخشک هم بدهند.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه انتخاب دوشیزه‌ها، زنان مطلقه و بیوه به عنوان میزبان و پرورش دهنده جنین امکان پذیر نیست، گفت: این کار باید از طریق واژینال انجام شود بنابراین به خصوص در دختران از نظر علمی و اجتماعی صحیح نیست.

وی ادامه داد: اینکه یک دوشیزه یا یک زن مطلقه و بیوه که تنها زندگی می‌کند باردار شود در اجتماع صورت خوشی ندارد و در دین اسلام هم آمده است که باید از مواضع تهمت پرهیز کرد بنابراین این کار در پژوهشکده رویان انجام نمی‌شود و خود افراد هم بعد از توضیحات ما صد درصد قبول می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha