سلامت نیوز: یک روان‌شناس هشدار داد: افسردگی فصلی و زمستانه، در اغلب موارد دامن‌گیر زنان جوان می‌شود.

شهین موسوی در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: افسردگی فصلی یا اختلال فصلی که اصطلاحاً به آن SAD نیز گفته می‌شود، هر سال در یک زمان مشخص که اغلب تابستان یا زمستان است، رخ می‌دهد.

وی یادآور شد: یکی از عمده دلایل بروز افسردگی زمستانه کمبود نور و نیز تغییر ساعات طول شب و روز می‌باشد.

این روان‌شناسی با بیان اینکه ترشح ماده ملاتونین می‌تواند باعث بروز اختلال فصلی شود، تصریح کرد: ملاتونین بیشتر در تاریکی ترشح می‌شود، لذا زمستان و پاییز به دلیل طولانی بودن ساعات شب، فرصت مناسبی برای ترشح این ماده و نیز به تبع آن بروز افسردگی زمستانه می‌باشد.

وی دلتنگی بیش از حد را یکی از علائم افسردگی زمستانه برشمرد و ابراز کرد: اضطراب، دلتنگی، کج خلقی و بی‌علاقگی به فعالیت‌های روزمره از عمده علائم افسردگی یا SAD زمستانه می‌باشد.

موسوی با بیان اینکه افرادی که دچار افسردگی زمستانه می‌شوند کمتر در فعالیت‌های گروهی شرکت می‌کنند، اظهار کرد: افردی که دچار افسردگی زمستانه می‌شوند، با کاهش تمرکز روبرو بوده و بیشتر به تنهایی علاقه دارند و به تبع آن نیز کمتر در جمع حضور خواهند داشت.

این روانشناس ادامه داد: افرادی که در زمستان بیشتر می‌خورند، علاقه شدیدی به خواب پیدا کرده و مدام دچار اضافه وزن می‌شوند، دچار افسردگی فصلی می‌باشند که می‌توانند این اختلال را با پیاده‌روی زیر نور آفتاب رفع کنند.

وی با بیان تاثیر دوبرابری پیاده‌روی زیر نورآفتاب نسبت به نوردرمانی، خاطرنشان کرد: افراد با نگرش مثبت نسبت به زمستان و رعایت رژیم غذایی سرشار از موادمعدنی و ویتامین می‌توانند از افسردگی فصلی جلوگیری كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha