سلامت نیوز : یك فوق تخصص بیماریهای عفونی گفت:‌ زنان باردار به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری "توكسوپلاسموزیس" از مصرف سوسیس و كالباس خوب پخته نشده و نیز تماس با گربه خودداری كنند چرا كه ابتلا به این بیماری منجر به سقط جنین می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دكتر مسعود مردانی ، افزود: افراد نباید سوسیس و كالباس مصرف كنند اما اگر مجبور به انجام این كار شدند باید این دو ماده را به خوبی در روغن سرخ كنند یا آن‌ها را تفت دهند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان اینكه احتمال ابتلا به توكسوپلاسموزیس بر اثر مصرف پیتزا نیز وجود دارد، تصریح كرد: متاسفانه سوسیس و كالباس ازگوشت‌های نامرغوب تهیه می‌شوند و هنگام تهیه پیتزا به اندازه كافی حرارت داده نمی‌شود. بنابراین عامل كیست توكسوپلاسموزیس در آن‌ها از بین نمی‌رود.

وی در ادامه گفت: برخی از افراد به علت تماس با گربه، چنگ زدن این حیوان و حتی تمیز كردن مدفوع آن به بیماری توكسوپلاسموزیس مبتلا می‌شوند. این بیماری به علت افزایش نگهداری از گربه در شهرهای بزرگ ایران شیوع بیشتری پیدا كرده است. علاوه بر آن افرادی كه فراورده‌های گوشتی خوب پخته و كباب نشده را مصرف می‌كنند نیز ممكن است به این بیماری دچار شوند.

مردانی درباره علائم ابتلا به توكسوپلاسموزیس اظهار كرد: این بیماری هیچگونه علامتی ندارد ولی در برخی از موارد با بزرگی كبد و طحال و بزرگی غدد لنفاوی ناحیه گردن همراه است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان اینكه تب مالت، یكی از بیماری‌های شایع مشترك بین انسان و دام است، گفت: موارد متعددی از ابتلا به این بیماری در نقاط مختلف ایران گزارش شده است. حیوان ابتدا به این بیماری دچار میِ‌شود و انسان به تبع استفاده از فراورده‌های دامی مانند شیر، پنیر و حتی گوشت گاو و گوسفند به آن مبتلا می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی اضافه كرد: بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، 25 در صد هزار نفر از ایرانیان به این بیماری مبتلا هستند ولی به نظر می رسد آمار واقعی از این میزان بیشتر باشد.

وی بیماری هاری را یكی دیگر از بیماری‌های مشترك بین انسان و حیوانات برشمرد و اظهار كرد: انسان بر اثر تماس با سگ هار به ویژه گازگرفتگی دچار این بیماری می‌شود و براثر ابتلا به آن صد در صد فوت می‌كند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به میزان شیوع این بیماری در ایران اظهار كرد: هاری در نقاط مختلف كشور حتی تهران وجود دارد و به ویژه در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان دیده می‌شود چرا كه مناطق جنگلی در این استان‌ها زیاد است و ممكن است كشاورزان، دامداران و حتی مسافران در این مناطق گرفتار سگهای هار شوند.

مردانی در پایان به صاحبان سگ‌های خانگی توصیه كرد كه اقدام به واكسیناسیون این حیوانات بكنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha