یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۴
سلامت نیوز: در تصور عام، ضربان قلب را نشانه‏ای از حیات در نظر می‏گیرند، اما دو پزشك موسسه قلب تگزاس نشان دادند «قلبی كه نمی‏تپد» و «بیمار بدون نبض»، حقیقت و آینده جراحی قلب را تشكیل می‌دهند. این دو پزشك آمریكایی كه «بیلی كوهن» و «باد فرازیر» نام دارند، قلبی مصنوعی را به یك مرد 55ساله پیوند زدند كه به وی امكان می‌دهد بدون اینكه ضربان قلب داشته باشد، زندگی كند. این پزشكان فروردین سال گذشته، پس از اینكه قلب «كرگ لویس» 55ساله را از بدنش خارج كردند، این امكان را برای وی فراهم آوردند كه به مدت یك ماه با دستگاهی زندگی كند كه پیوسته كار می‌كرد و در واقع یك قلب مصنوعی بدون ضربان بود. «كرگ لویس» به شكلی وخیم به آمیلوییدوز قلبی مبتلا بود و پزشكان از این واهمه داشتند كه بدون تلاش‌های لازم، زندگی این مرد 55ساله، در مدت 12 ساعت به پایان برسد.

 این قلب كه نمونه‌ای آزمایشی و نتیجه هشت‌سال تحقیقات بود، پیش از این روی حدود 50 گوساله آزمایش شده بود. این قلب مصنوعی از دو پمپ سانتریفوژ تشكیل شده است كه حركت خون را بدون توقف تضمین می‌كنند. اما اگر دستگاه استتسكوپ (گوشی پزشكی) را روی سینه فرد بگذاریم، هیچ تپشی احساس نمی‌شود. در عین حال این دستگاه به دلیل اینكه كاركرد بسیار ساده‏ای دارد، می‌تواند در مدت زمانی طولانی و با كمترین مشكلات كار كند. در واقع می‌توان گفت این دستگاه، یك چرخنده توربین‏‏مانند است كه همانند آبپاش‏های درون باغ به‏ طور مداوم در حال حركت است و جریان آب را بدون كوچك‌ترین وقفه به گیاهان باغ می‏رساند. اگرچه قلب مصنوعی «كرگ لویس» بی‏وقفه كار می‌كند اما بیماری آمیلوییدوز به كبد و كلیه‌های او حمله كرد و در نهایت او در ماه آوریل، تسلیم بیماری شد و از پای درآمد. (آمیلوییدوز، با رسوب غیرطبیعی پروتئین آمیلویید در فضای خارج سلولی اندام‏های مختلف مشخص می‌شود.

 این رسوب معمولا موجب درجاتی از اختلال عملكرد در اندام‏های مربوطه می‌شود.) لازم به ذكر است كه اولین عمل پیوند قلب مصنوعی را دكتر «دنتون كولی» در سال 1962 با موفقیت انجام داد. چند ماه قبل نیز پزشكان كلینیك «هیومنیتاس» در میلان، نسل جدیدی از قلب مصنوعی را به یك بیمار مرد 65ساله پیوند زدند. این قلب مصنوعی می‌تواند اطلاعات را مستقیما و از راه اینترنت به پزشكان انتقال دهد. این قلب مصنوعی در واقع یك دستگاه كوچك پنج سانتی‌متری با وزن حدود صدگرم است كه «دستگاه همراه بطنی» نام دارد و از یك پمپ برخوردار است كه در ابتدای بطن چپ قرار می‌گیرد و به قلب بیمار كمك می‌كند كه خون را به روشی طبیعی پمپاژ كند.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha