سلامت نیوز : مدیر انجمن دیده بان کوهستان گفت: قوهای مهاجر در هوای سرد فریدون کنار نیازمند کمک طبیعت دوستان برای تأمین غذای خود هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، عباس محمدی با بیان این مطلب افزود: همزمان با فرود بیش از 950 قوی مهاجر در آبگیرهای فریدونکنار و با سرد شدن هوا در روزهای اخیر، کانون محیط بان از دوستداران طبیعت خواست تا در تامین غذای مورد نیاز قوهای مهاجر به منظور جلوگیری از شکار آنها توسط افراد فرصت طلب همکاری کنند.

به گفته وی، در بسیاری از پارکهای ملی دنیا از جمله آمریکا تابلوهایی وجود دارد که بازدید کنندگان را از ریختن غذا برای جانوران نهی می کند و دلیل آن هم چنین عنوان می شود که با ریختن غذا، جانوران به جاده نزدیک می شوند و این، خطر برخورد آن ها را با خودروها بیشتر می کند.

محمدی اظهار داشت: همچنین جانوران خطرناک مانند خرس ممکن است با بوی غذا به انسان ها نزدیک شوند و خطر آفرین شوند و انسانها هم برای دفاع از خود آنان را بکشند.

وی افزود: همچنین جانوران وحشی ممکن است با گرفتن خوراک از انسان، مهارتهای طبیعی خود را از دست بدهند.

به اعتقاد محمدی، اما دادن خوراک به جانوران صد در صد و به هر ترتیبی نفی نشده است و همان استدلالی که برای توجیه علوفه پراکنی حساب شده داریم در خصوص سایر جانوران هم مصداق دارد.

وی اظهار داشت: محیط بانان پارک ملی گراند تیتان، در زمستان ها در "پناهگاه ملی گوزن شمالی" (National Elk Refuge) برای این گوزن ها علوفه می ریزند.

مدیر انجمن دیده بان کوهستان تصریح کرد: این پناهگاه حیات وحش، منطقه ای است در ناحیه ی جکسون هول در جنوب گراند تیتان که در زمستان ها پذیرای تا حدود هفت هزار گوزن شمالی است. این منطقه، سالهاست که در محاصره ی پدیده های انسان ساخت شامل شهر جکسون، مزرعه ها، جاده، و دیگر تاسیسات است.

به گفته وی، در سال 1912 منطقه حصار کشی شد تا گوزن ها وارد شهر نشوند، این کار سبب شد که دشت های جنوبی تر در زمستانها از دسترس گوزن ها بیرون شود. در نتیجه، در زمستان ها غذای طبیعی کافی برای گوزن ها وجود ندارد و به این دلیل، محیط بانان اقدام به ریختن یونجه (معمولا به شکل حب های فشرده) می کنند. بسته به سخت بودن شرایط زمستان و شمار گوزن ها، مقدار یونجه متغیر است و به هر حال در هر فصل چندین تن است.

محمدی یاد آور شد: در حال حاضر نیز به دلیل شرایط سرد حاکم بر آبگیرهای فریدونکنار برای جلوگیری از آسیب رسیدن به قوهای مهاجر در این آبگیرها به دلیل کمبود مواد غذایی و جستجوی این پرندگان به دنبال خوراک در مناطق پر خطر طبیعت دوستان می توانند در تأمین خوراک برای این قو های زیبا کمک رسانی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha