سلامت نیوز : یك كارشناس تغذیه گفت: تخم مرغ باعث بهبود یادگیری و تقویت حافظه در كلیه سنین به خصوص در سالمندان می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا یوسف نقیایی ، اظهار كرد: تخم مرغ در دسته بندی مواد غذایی در گروه گوشت و حبوبات قرار می‌گیرد و مصرف این گروه 2 تا 3 واحد در روز توصیه می‌شود. ‌

وی گفت: یك عدد تخم مرغ متوسط حاوی 70 كیلو كالری انرژی، شش و نیم گرم پروتئین و 5 گرم چربی است كه حدود 2 گرم آن چربی غیراشباع با یك پیوند دوگانه است.

وی افزود: تخم مرغ حاوی مقادیر كمتری از كلسیم و آهن بوده و مقدار 65 صدم میكروگرم و ویتامین B12 دارد.

نقیایی گفت: پروتئین تخم مرغ به عنوان یكی از كامل‌ترین پروتئین‌ها محسوب می‌شود كه بیشترین قابلیت جذب اسیدهای آمینه در بدن را دارد و معمولا از آن جهت سایر مواد پروتئینی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: قسمت عمده پروتئین تخم مرغ در سفیده آن است و حدود 40 درصد در زرده است. چربی‌های موجود در تخم مرغ جزء چربی‌های باارزشی است كه در آن ماده‌ای به نام كولین وجود دارد كه نقش بسیار مهمی در انتقال پیام‌های عصبی، رشد و نمو مغز خصوصا در جنین و نوزادان دارد و باعث بهبود یادگیری و تقویت حافظه در كلیه سنین به خصوص سالمندان می‌شود كه می‌تواند از پیشرفت آلزایمر جلوگیری كند.

نقیایی خاطرنشان كرد: تخم مرغ حاوی حدود 200 میلی گرم كلسترول بوده كه با مصرف آن نیاز روزانه به كلسترول برطرف می‌شود. كلسترول تخم مرغ می‌تواند پیش ساز مفید و مناسبی برای تولید هورمونهای جنسی و هورمون‌های غدد فوق كلیوی، ویتامین B و نمكهای صفراوی باشد.

وی مصرف یك عدد تخم مرغ را بصورت روزانه برای همه افراد توصیه كرد و افزود: در صورتی كه شخص دچار سابقه خانوادگی بیماری‌هایی همچون دیابت، قلبی عروقی، فشار خون بالا و كلسترول خون بالا باشد می‌بایست حداكثر سه زرده تخم مرغ در هفته مصرف نماید و محدودیتی از نظر مصرف سفیده تخم‌مرغ برای این افراد وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha