سلامت نیوز :  یك متخصص تغذیه گفت: مبتلایان به پرفشاری خون باید برای تنظیم فشار خون خود، مصرف روغن و چربی ها را كاهش دهند و مصرف گوشت قرمز را محدود كنند زیرا حاوی مقادیری چربی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا 'پریسا ترابی' افزود: چربی قابل رویت گوشت نیز باید قبل از پخت تا حد ممكن جدا و از مصرف آن خودداری شود.

وی اضافه كرد: مبتلایان به پرفشاری خون همچنین باید از مصرف كله پاچه، مغز و دل و قلوه كه حاوی مقادیر بالایی كلسترول است؛ تا حد ممكن خودداری كنند.

این متخصص تغذیه با بیان اینكه چربی گوشت پخته را باید دور ریخت، گفت: برای كم كردن چربی موجود در غذا، می توان مقداری پروتئین گیاهی مانند حبوبات (نخود، لوبیا، عدس یا سویا) را جایگزین بخشی از گوشت كرد.

وی با بیان این مطلب كه قبل از طبخ مرغ نیز باید پوست آن را كاملا جدا كرد، به شهروندان توصیه كرد: مصرف ماهی را افزایش دهند چرا كه این ماده غذایی به علت داشتن چربی مفید امگا 3 ، سبب كاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود و از این رو، حداقل باید دو بار در هفته ماهی مصرف كرد.

ترابی افزود: برای بهبود طعم ماهی نیز می توان سبزی های معطر و آب لیمو به آن اضافه كرد.

این متخصص تغذیه با بیان اینكه همچنین مصرف سوسیس، كالباس و همبرگر باید محدود شود، از مردم خواست از مصرف چیپس و سیب زمینی سرخ كرده خودداری كنند و سیب زمینی را به صورت پخته، آب پز یا تنوری مصرف كنند.

وی گفت: مصرف زرده تخم مرغ نیز باید محدود شود چرا كه یك عدد زرده تخم مرغ حاوی حدود 210 میلی گرم كلسترول است و نباید بیشتر از یك تخم مرغ در روز چه به تنهایی و چه داخل غذاهایی مثل كوكو، مصرف كرد.

وی تصریح كرد البته چنانچه افراد سطح چربی خون بالا دارند یا مبتلا به فشار خون بالا یا چاقی هستند، باید حداكثر 3 عدد تخم مرغ در هفته مصرف كنند.

ترابی گفت: در بعضی مواقع با توجه به سطح كلسترول خون، مصرف تخم مرغ نیز ممكن است به یك عدد در هفته كاهش یابد كه البته این محدودیت مربوط به زرده تخم مرغ است و مصرف سفیده تخم مرغ به علت دارا بودن پروتئین ارزشمند، محدودیتی ندارد.

وی با تاكید بر مصرف لبنیات كم چرب بجای نوع پرچرب آن اضافه كرد: مبتلایان به پرفشاری خون همچنین باید از مصرف شیرینی های خامه دار اجتناب كنند و در سالاد به جای سس های چرب، از كمی روغن زیتون با آبلیمو یا سركه و سبزی های معطر استفاده كنند.

این متخصص تغذیه افزود: همچنین این دسته از افراد می توانند ماست را جایگزین سس مایونز در سالاد كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha