سلامت نیوز : پژوهشگران آمریکایی دریافتند مادرانی که در دوره بارداری دچار دیابت بارداری شده اند، با شیر دادن به کودکانشان بعد از تولد خطر ابتلای آنها به چاقی در آینده را کاهش می دهند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، پژوهشگران دانشکده بهداشت ایالت کلرادو آمریکا در تحقیقات خود 94 مادر را که در دوره بارداری دچار دیابت بارداری شده بودند، به همراه 399 کودکی که مادران آنها دچار این دیابت بودند را از زمان تولد تا سن13 سالگی بررسی کردند.

این تحقیقات روشن کرد برخلاف تصور معمول، ابتلا به دیابت بارداری نه تنها خطر چاقی کودکان در آینده را افزایش نمی دهد بلکه کاهش می دهد.

براساس این تحقیقات، شاخص حجم بدن کودکانی که مادران آنها دچار دیابت بارداری شده بودند و حداقل شش ماه از مادر خود شیرخورده بودند؛ نسبت به کودکانی که شش ماه شیر خورده بودند یا مادران آنها دچار دیابت بارداری نشده بودند، کمتر بود.

خانم تیسا کروم تهیه کننده اصلی تحقیقات گفت: تغذیه با شیر راهبرد بهداشتی  بالینی مهمی برای کاستن از خطر چاقی در مرحله کودکی است.

وی افزود: این تحقیقات دلیل دیگری است که مادران را تشویق کند تا کودکان خود را حداقل به مدت شش ماه شیر دهند.

دیابت بارداری نوعی دیابت است که زنان حامله به آن مبتلا می‌شوند. بین 2 تا 7 درصد زنان حامله دچار این نوع دیابت می‌شوند و این بیماری یکی از شایعترین عوارض بارداری است.

سیستم گوارش بیشتر غذای خورده شده را به نوعی قند به نام گلوکز می شکند. گلوکز وارد خون شده و با کمک انسولین (هورمونی که از لوزالمعده یا پانکراس ترشح می‌شود) سوخت لازم برای سلول‌های بدن را فراهم می‌کند.

در دیابت بارداری هم نظیر دیابت‌های نوع 1 و 2 (که در افراد غیر حامله بروز می کند) گلوکز به جای رفتن به درون سلول‌ها و تبدیل شدن به انرژی در داخل خون باقی می‌ماند.

در طی بارداری، هورمون‌ها استفاده از انسولین را برای بدن سخت می کنند و از این رو لوزالمعده باید انسولین بیشتری تولید کند.

در بیشتر زنان حامله این مسئله مشکلی ایجاد نمی‌کند و پانکراس انسولین بیشتری ترشح می‌کند. ولی در صورتی که پانکراس نتواند به اندازه لازم انسولین ترشح کند و سطح گلوکز در خون بالا رود دیابت بارداری رخ می دهد.

بیشتر زنان مبتلا به دیابت بارداری بعد از تولد کودک بهبود می‌یابند. با این حال ابتلا به این بیماری احتمال ابتلا در بارداری‌های بعدی یا در آینده را افزایش می‌دهد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد خطر ابتلا به دیابت بارداری در زنانی که قبل از بارداری رژیم غذایی مملو از روغن حیوانی یا کلسترول دارند، بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha