سلامت نیوز : رئیس مرکز ملی خشکسالی کشور گفت: براساس گزارش هیئت بین‌الدول تغییر اقلیم، منطقه خاورمیانه در آینده گرم‌تر و خشک‌تر خواهد شد و افزایش دما و کاهش بارندگی منجر به خشکسالی‌های شدید در این منطقه می‌شود.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، عباس رنجبر در خصوص اظهارات معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست مبنی بر اینکه "ایران بر اثر تغییرات اقلیمی پرآب می شود"، اظهار داشت: کشور ما در 13 تا 14 سال گذشته خشکسالی داشته است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه معاون محیط دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادعا می‌کند که مستندات خود را براساس داده‌های سایت‌های جهانی به دست آورده است، نظرتان را در این خصوص بیان کنید، گفت: سازمان هواشناسی به عنوان یک سازمان جهانی داده‌های خود را از داخل و خارج از کشور می‌گیرد و آنها را دیده بانی و پخش می‌کند.

رنجبر با اشاره به اعتماد برخی از وزارتخانه‌ها به مدل‌های آماری افزود: متأسفانه برخی از وزارتخانه‌ها به مدل‌های آماری که اعتمادی به آنها نیست برای پیش‌بینی اعتماد می‌کنند و حتی برخی از وزارتخانه‌های مختلف از ابتدای هر سال براساس این مدل‌های آماری پیش‌بینی‌هایی می‌کنند که این پیش‌بینی‌ها صحیح نیست.

رئیس مرکز ملی خشکسالی کشور عنوان کرد: باید از مدل‌های دینامیکی برای پیش‌بینی‌های فصلی استفاده شود.

این اظهارنظر که "ایران براثر تغییر اقلیم پرآب می‌شود" غیر علمی است

وی گفت: اظهارات معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر اینکه ایران بر اثر تغییرات اقلیمی پر آب می‌شود نه مبنای علمی دارد و نه داده‌های گذشته را به خوبی تحلیل کرده است چرا که وی عنوان کرده که ما هر سال 15 تا 16 میلیمتر افزایش بارش داشته‌ا‌‌‌یم این در حالی است که اگر قرار باشد این مقدار افزایش بارش داشته باشیم، هم‌اکنون باید بیش از 300 میلیمتر بارش در کشور داشته باشیم اما سال گذشته تنها 192 میلیمتر بارش در کشور تجربه کرده‌ایم بنابراین بارش در کشور نه تنها روند افزایشی نداشته، بلکه روند کاهشی داشته است.

رنجبر ادامه داد: این گونه اظهارنظرها کارشناسی نیست و فردی که در این زمینه تخصص ندارد نباید راجع به این موضوعات اظهارنظر کند ضمن اینکه بهتر است هرکس درحیطه کاری خود اظهارنظر کند و وی باید به تأثیر تغییرات اقلیم بر دریاها می‌پرداخت.

در آینده بارش‌ها رگباری و سیل آسا می‌شود
وی بیان کرد: همه نظر دارند که در موضوع تغییر اقلیم افزایش دما ایجاد می‌شود و در افزایش دما چون موضوع گنجایش ظرفیت رطوبت جو را بالا می‌برد انتظار می‌رود هم نوع بارش تغییر کند یعنی بارش‌ها رگباری و سیل آسا شود و هم بارش‌ها برای مناطقی مانند کشور ما کاهش پیدا کند.

این قرن برای منطقه خاورمیانه قرن جنگ بر سر آب است
رنجبر اظهار داشت: سازمان ملل در اوایل قرن حاضر اعلام کرده است که این قرن برای منطقه ما قرن جنگ بر سر آب است چراکه کمبود بارش داریم و آب قابل دسترس بشر کاهش می‌یابد.

رئیس مرکز ملی خشکسالی کشور عنوان کرد: این نظرات جهانی است و خود سازمان ملل این موضوع را اعلام کرده است چرا که بحث تغییر اقلیم مطرح است و وقتی دما افزایش یابد، ظرفیت گنجایش رطوبت جو افزایش می‌یابد بنابراین جو مرطوب می‌شود ولی اینکه بخار آب به آب تبدیل و باران ایجاد شود این موضوع روند کاهشی خواهد داشت.

بیش از 90 درصد مساحت ایران را عرض‌های جنب حاره‌ای تشکیل می‌دهند
وی گفت: بیش از 90 درصد مساحت کشور ما را عرض‌های جنب حاره‌ای تشکیل می‌دهند و کشور ما جزء مناطق خشک و نیمه خشک محسوب می‌شود به طور مثال در بندرعباس رطوبت وجود دارد ولی باران در بندرعباس نمی‌بارد چرا که باید رطوبت به قسمت بالای جو صعود کند و هوا سرد شده و باران ببارد.

رنجبر عنوان کرد: در عرضی که کشور ما قرار دارد حرکات نزولی از سطوح فوقانی جو اتفاق می‌افتد یعنی حرکت به جای اینکه از سطح زمین به بالا باشد از تراز فوقانی جو به سمت پایین است که این نوع معروف به عرض‌های جنب حاره‌ای و گرمسیر است ضمن اینکه بیش از 90 درصد کشور ما را این عرض‌ها تشکیل می‌دهد که در این عرض‌ها گسترده ترین بیابان‌های دنیا قرار گرفته‌ا‌ند و میانگین گردش عمومی جو قابل تغییر نیست.

وی اظهار داشت: بنابراین بهتر است ما شرایط اقلیمی را در نظر بگیریم که این شرایط اقلیمی گردش کلی عمومی جو را دارد که معمولاً با امکاناتی که بشر دارد امکان تغییر این گردش عمومی جو وجود ندارد بنابراین ما باید آب قابل دسترسی و بارندگی‌ها را مدیریت کنیم و با مطرح کردن بحث افزایش بارش یا تغییر اقلیم که غیر علمی است انتظارات بی جا در جامعه ایجاد نکنیم و اذهان عمومی را آشفته نکنیم.

مطرح کردن بحث‌های اینچنینی اذهان مردم و مسئولان را منحرف می‌کند
رئیس مرکز ملی خشکسالی کشور افزود: اگر ما این بحث‌ها را مطرح کنیم حتی همین مدیریتی که باید بر منابع داشته باشیم متأسفانه اذهان مردم و مسئولان منحرف می‌شود و این مدیریت آب پیگیری نمی‌شود.

رنجبر با اشاره به گزارش هیئت بین‌الدول تغییر اقلیم (IPCC) تأکید کرد: در گزارش جهانی هیئت بین‌الدول تغییر اقلیم که در سال 2007 منتشر شده، آمده است که طی 30 سال اخیر روند افزایش دما برای منطقه خاورمیانه سرعت بیشتری به خود گرفته است.

وی گفت: در گزارش (IPCC) مشخص شده که در منطقه ما چقدر افزایش دما داشته‌ایم به طور مثال در این گزارش آمده که طی 150 سال گذشته میانگین درجه حرارت سطح زمین حدود یک درجه سانتیگراد نسبت به گذشته (تا سال 2001) افزایش یافته است در حالی که روند افزایش دما در 30 سال اخیر با سرعت بیشتری معادل 2 دهم درجه سانتیگراد برای هر دهه (6 دهم درجه سانتیگراد طی 30 سال اخیر) افزایش دما داشته است.

از سال 2050 به بعد درجه حرارت زمین بین 1،5 تا 4 درجه افزایش می‌یابد
رنجبر با بیان اینکه این گزارش‌ها کامل و جامع است، تصریح کرد: در گزارش (IPCC) آمده در صورتی که تداوم شرایط فعلی فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی یعنی تداوم میزان تولید فعلی (CO2) ادامه داشته باشد از سال 2050 به بعد درجه حرارت زمین بین 1،5 تا 4 درجه سلیسیوس افزایش خواهد یافت.

رئیس مرکز ملی خشکسالی کشور تأکید کرد: در گزارش هیئت بین‌الدول تغییر اقلیم (IPCC) که در سال 2007 منتشر شده، آمده است منطقه خاورمیانه در آینده گرم‌تر و خشک‌تر خواهد شد بنابراین بعید است که ایران پر آب شود ضمن اینکه افزایش دما و کاهش بارندگی منجر به خشکسالی‌های شدید در منطقه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: براساس بررسی‌ها بیش از 80 تا 100 میلیون نفر تا سال 2050 در معرض کمبود آب در منطقه خاورمیانه قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha