یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۷

افسردگی یک بیماری فراگیر و لطمه زننده به روح و روان آدمی است که از مشخصات آشکار آن احساس پوچ بودن، ناراحتی و احساس نا امیدی و بی ارزش بودن و تفکرات منفی است.

سلامت نیوز : افسردگی یک بیماری فراگیر و لطمه زننده به روح و روان آدمی است که از مشخصات آشکار آن احساس پوچ بودن، ناراحتی و احساس نا امیدی و بی ارزش بودن و تفکرات منفی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، افسردگی یک بیماری فراگیر و لطمه زننده به روح و روان آدمی است که از مشخصات آشکار آن احساس پوچ بودن و ناراحتی و احساس نا امیدی وبی ارزش بودن و تفکرات منفی است.

فرد مبتلا به افسردگی دارای رفتار کند و آهسته است. محققان علوم رفتاری می‌گویند که افسردگی‌های پیشرفته نشانه‌ها و علایمی هستند که می‌توانند فعالیت‌های روزمره، مطالعه، خواب،‌ خوراک و شرکت در فعالیت‌های خوشایند و سرگرم کننده را تحت تاثیر قرار دهند و چنین حالتی ممکن است به دفعات در زندگی انسان روی دهد.

به نظر محققان در نوع دیگر افسردگی، اختلال روانی دارای نشانه‌هایی از طولانی مدت است و براساس آن شخص از انجام فعالیت‌های روزانه یا برخورداری از احساساتی خوب و دلپذیر محروم می‌شود و دوره‌های پریشان خاطری قابل توجهی را در برخی از برهه‌های زندگی طی می‌کند.

یک نوع دیگر افسردگی در واقع یک اختلال روحی شیدا گونه است که نام بیماری افسردگی دو قطبی را گرفته است. این نوع از ابتلا به افسردگی و پریشان خاطری، در بیشتر مواقع، تفکر؛ قدرت تشخیص وحتی رفتارهای اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، که به بروز مشکلات جدی برای شخص و اطرافیان منجر می‌شود.

● علایم افسردگی:
▪ خلق فرد افسرده می‌شود، یعنی غمگینی طولانی مدت دارد.
▪ علاقه مندی وی نسبت به علایق گذشته‌اش از دست می‌رود و غالبا بی‌حوصله است.
▪ کم اشتهایی او را می‌آزارد و غذا نمی‌خورد، البته در برخی انواع آن پرخوری شیوع دارد.
▪ خواب فرد مبتلا غالبا دچار مشکل می‌شود معمولا نیمه شب بیدار می‌شود و تا صبح نمی‌تواند بخوابد و کسل است در جوانان مبتلا، پر خوابی شیوع دارد.
▪افسردگی معمولاً با اضطراب همراه و بی‌خوابی و بی‌قراری در فرد شیوع دارد.

● غلبه بر افسردگی و افزایش نگرش مثبت :
▪ ازعلت افسردگی خود آگاه بوده و سعی کنید نسبت به آینده خوش بین باشید‍، افکار منفی خود را شناخته و آنها را با افکار مثبت تعویض کنید. بر تجارب مثبت تمرکز کنید.
▪ فهرستی از تکالیف مثبت هفتگی تهیه کنید.
▪ از نظر اجتماعی فعال باشید.
▪ جدولی از فعالیت‌های روزمره هفتگی تهیه کنید و افزودن فعالیت‌های اجتماعی را فراموش نکنید.
▪ تفریحاتی برای خود پیدا کنید.
▪ هرگاه احساس تنش می‌کنید، از روش‌های خود آرام بخشی استفاده کنید. به عنوان مثال، برای چندین دقیقه و تا زمان ایجاد آرامش در کل بدنتان بطور آرام و آهسته نفس بکشید.
▪ اهداف واقع گرایانه‌ای انتخاب کنید.
▪ برای فعال نگهداشتن خود، کاری داوطلبانه انجام دهید.
▪ بپذیرید که هرکسی توانایی‌های متفاوت خود را دارد و شما بر ویژگی‌ها و اعمال مثبت خودتان تمرکز کنید.
▪ به هنگام بیان مطالب ، جرأتمند باشید.
▪ سعی کنید نقاط قوت خود را شناخته و توسعه دهید.
▪ روزانه ورزش کنید و فعالیت بدنی مستمر داشته باشید .

● ورزش راهی برای درمان :
در زمینه ایجاد بیماری‌های روانی، بحث پیرامون انتقال دهنده‌های عصبی و عدم کارکرد صحیح آن (کاهش یا افزایش دوپامین و سروتونین و...) در بروز بیماری‌های روانی انکارناپذیر است و یکی دیگر از تاثیرات مثبت ورزش تنظیم در میزان انتقال دهنده‌های عصبی در سلول عصبی و در نتیجه تعادل و توازن در کارکرد عصبی شخص و کاهش حالت نابهنجاری‌های روانی است. در مطالعه دکتر وایلس ۱۱۵۰ مرد انگلیسی میانسال طی ۱۰ سال مورد بررسی قرار گرفتند و نتیجه تحقیق حاکی از آن بود مردانی که ورزش منظم دارند یک چهارم کمتر از سایرین به حالت افسردگی یا بیماری‌های اضطراری دچار می‌شوند.

مدت‎ها است که فعالیت بدنی به عنوان راهی برای کسب تناسب اندام و رفع فشار خون بالا، دیابت، چاقی و دیگر بیماری‌ها هواداران خود را دارد.

تحقیقات در حال گسترش نشان می‌دهد که فعالیت جسمی می‌تواند سبب تخفیف نشانه‌های برخی اختلالات روانی مثل اضطراب و افسردگی و مانع عود بعد از درمان شود.

ورزش منظم سلامت جسمی و روحی راحفظ می‌کند به این صورت که با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن امید به زندگی را افزایش می‌دهد و باعث ایجاد شور و نشاط (رفع افسردگی ) جهت انجام فعالیت‌های روزانه می‌گردد.

ورزش صحیح به بدن کمک می‌کند تا در کنترل سیستم عصبی به دست آوردن اعتماد به نفس، کارکردن و تصمیم گیری صحیح در شرایط بحرانی موفق تر عمل کند.

افسردگی و فشار روحی به غیر از آن که با شرایط روحی و اعتماد به نفس شخص در ارتباط می‌باشد با شرایط جسمانی نیز مرتبط است. انجام تمرینات ورزشی باعث می‌شود بدن فشار خون خود را تنظیم کند و سیستم‌های عصبی در مواقع خاصی عکس العمل بهتر نشان دهند. به این ترتیب بدن می‌تواند کنترل بهتری در شرایط بحرانی و فشارهای روحی داشته باشد .

از سویی قدرتمند شدن عضلات باعث می‌شود شخص از نظر تیپ بدنی بتواند اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد .

انجام هر نوع ورزشی به طور مستمر و از روی برنامه قابلیت غلبه بر افسردگی را افزایش می دهد اما می توان گفت هرچه ورزش دارای حالت استقامتی باشد نقش بیشتری در کاهش افسردگی ایفا می‌کند.

ورزش مستمر و توام با تعریق و افزایش ضربان قلب ،کاهش اضطراب و افسردگی را سبب می‌شود همچنین باعث افزایش ترشح آنزیم‌های اندورفین، دانپورفین و انکفالین شده که اثر تسکین دهنده و آرامش بخش دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha