سلامت نیوز : رییس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت تاكید كرد كه حوزه سلامت با چالش‌های جدی مالی و جذب نیروی انسانی روبروست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دكتر محمدباقر لاریجانی در مراسم افتتاح اولین دوره MBA مدیریت بیمارستانی گفت: در سال‌های اخیر حركت‌های اساسی نظام‌مندی در مجموعه نظام سلامت كشور صورت گرفته است از جمله آن كه نقشه علمی حوزه سلامت تدوین شده و استراتژی‌های آموزش و پژوهش در حوزه سلامت را برای 15 سال روشن كرده است. همچنین نقشه تحول نظام سلامت مراحل نهایی تدوین را طی می‌كند و پنج شنبه هفته جاری رونمایی می‌شود. به این ترتیب با تدوین این نقشه استراتژی‌های آینده حوزه سلامت در ارائه خدمات روشن می‌شود.

رییس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت با اشاره به تكالیف قانون برنامه پنجم توسعه در حوزه سلامت گفت: حدود 500 آیتم از قانون برنامه پنجم توسعه به حوزه سلامت مربوط می شود. در این زمینه در سطح وزارت بهداشت استراتژی‌های متفاوتی برای توسعه كمی و كیفی بیمارستان‌ها در دست انجام است. حدود 700 بیمارستان با 72 هزار تخت بیمارستانی متناسب با طرح سطح بندی در سطح كشور در حال طراحی و ساخت هستند. بحث حاكمیت بالینی نیز به عنوان استراتژی كیفیت خدمات تقریبا در تمام بیمارستان‌های كشور جاری شده است.

وی ادامه داد: ده‌ها روش دیگر نیز برای ارتقای خدمات حوزه سلامت در دست انجام است. به طور متوسط ساخت هر تخت بیمارستانی 120 میلیون تومان هزینه به دنبال دارد و 50 میلیون تومان نیز صرف تجهیز هر تخت بیمارستانی می‌شود. روزانه حدود 200 هزار تومان نیز هزینه گردش مالی یك تخت بیمارستانی است. در مجموع در یك نگاه كلی 140 هزار میلیارد ریال سرمایه تخت و تجهیزات در بخش سلامت است.


لاریجانی با بیان اینكه در حوزه سلامت با چالش‌های جدی مالی مواجه هستیم، ادامه داد: دانشگاه علوم پزشكی تهران 100 میلیارد تومان از بیمه‌ها مطالبه دارد. همچنین در جذب نیروی انسانی نیز با چالش‌های اساسی مواجه هستیم. بیمارستان‌ها یكی از محل‌های هزینه‌بر حوزه سلامت هستند و تقریبا نیمی از هزینه‌های حوزه سلامت در بیمارستان‌ها صرف می‌شود. مناقشات زیادی هم در ساختار بیمارستان‌ها وجود دارد. اما با این حال بیمارستان‌ها یكی از كانون‌های مهم نظام سلامت كشور هستند كه می‌توان با مدیریت كارآمد و بهره‌گیری از دانش روز، اصلاح امور واحدهای درمانی را صورت داد.

رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: با راه‌اندازی دوره MBA مدیریت بیمارستانی هدف آن است كه آموزش كاربردی آغاز شود و كیفیت خدمات ارتقاء یابد و بتوان به صورت كاربردی دانش نوین را در اختیار مدیریت بیمارستان قرار داد.


وی افزود: 50 تا 60 درصد این آموزش‌ها از راه دور ارائه می‌شود. متدهای روشنی نیز برای ارزیابی این دوره‌ها طراحی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha