سلامت نیوز : رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: میزان ضریب k تعرفه گذاری خدمات پرستاری به طور رسمی با رقم 600 تومان به مجلس اعلام شد و قرار شد در اولین جلسه شورای عالی بیمه تعرفه گذاری خدمات پرستاری تصویب شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، غضنفر میرزابیگی درباره جلسه اعلام گزارش سازمان نظام پرستاری به مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان نظام پرستاری به طور کلی هر 6 ماه یکبار گزارش عملکرد خود را به همراه تحلیلی از آخرین وضعیت پرستاری کشور به مجلس شورای اسلامی و در واقع کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که کمیسیون تخصصی مسائل سلامت است ارائه می کند.

وی افزود: در آخرین جلسه ارائه گزارش به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که با حضور نمایندگان دستگاههای  اجرایی مختلف از جمله وزارت بهداشت و وزارت رفاه انجام شد، گزارش آخرین وضعیت اجرای قانون ارتقای بهره وری به مجلس ارائه شد که متعاقب جلسه ای بود که حدود 2 هفته قبل در همین مورد با حضور نمایندگان شورای عالی نظام پرستاری با وزیر بهداشت داشتیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: در این جلسه اعلام شد که آخرین وضعیت اجرای قانون ارتقای بهره  وری این است که این قانون در برخی از مراکز تحت پوشش وزارت بهداشت اجرا شده است، البته بیمارستانهای تحت پوشش وزارت بهداشت بخشی از بیمارستانهای کشور است و از مجموع حدود 870 بیمارستان کشور حدود 560 بیمارستان تحت پوشش وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی است و بقیه زیر نظر دستگاههای دیگری مثل تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح و بخشهای دیگر هستند.

اجرای قانون ارتقای بهره وری در 50 درصد بیمارستانهای وزارت بهداشت
میرزابیگی گفت: حدود 50 درصد از دانشگاههای علوم پزشکی قانون ارتقای بهره وری را به طور کامل اجرا کرده اند که یا ساعت کار پرستاران را کاهش داده اند یا اگر نتوانسته اند ساعت کاری را کاهش دهند به صورت مابه التفاوت اضافه کاری پرداخت کرده اند و اکنون نسبتاً وضع خوبی را در جامعه پرستاری ایجاد کرده اند.
 
وی افزود: البته حدود 50 درصد بیمارستانهای دانشگاههای علوم پزشکی هنوز این قانون را اجرا نکرده اند که در جلسه 4.5 ساعته با وزیر بهداشت قرار بر این شد که کمیته مشترک سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت برای پیگیری اجرای این قانون تشکیل شود به طور مرتبط پیشرفت اجرای این قانون را در دانشگاههای علوم پزشکی رصد کند و به دانشگاههای که در این زمینه  عقب هستند، تذکر دهد تا برخوردهای قانونی لازم انجام شود.
 
میرزابیگی اضافه کرد: همچنین به مجلس گزارش شد که هنوز قانون ارتقای بهره وری در بخش نیروهای مسلح و تأمین اجتماعی عملیاتی نشده است، در بخش خصوصی نیز تعداد انگشت شماری از بیمارستانها مثلاً در تهران فقط 3 بیمارستان خصوصی آن هم به صورت داوطلبانه یا در مشهد حدود 3 بیمارستان خصوصی این قانون را عملیاتی کرده اند.
 
وی گفت: در این جلسه به این جمع بندی رسیدیم که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مجدداً با وزارت دفاع و وزارت کار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت و درمان مکاتبه کند و از ابزار نظارتی خود برای پیگیری اجرای این قانون استفاده کند و این 3 نهاد چرایی و علت اجرا نشدن این قانون را توضیح دهند.
 
رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: البته بیشتر وزارت کار و رفاه اجتماعی و وزارت دفاع باید در این زمینه توضیح دهند زیرا وزارت بهداشت رویکرد درستی در پیگیری اجرای این قانون دارد و از 50 درصد دانشگاههای علوم پزشکی که این قانون را اجرا نکرده اند خواسته که هر چه سریعتر قانون ارتقای بهره وری را به طور کامل اجرا کنند.
 
وی ادامه داد: درباره قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که اصلاً تا حالا اجرا نشده است نیز بحثهایی در مجلس مطرح شد و در  آنجا رقم k پرستاری را برای اولین بار به طور رسمی اعلام کردیم که 600 تومان است.
 
تعرفه گذاری خدمات پرستاری
 وی گفت: این رقم را قبلا وزارت رفاه با عنوان قیمت تعرفه های خدمات پرستاری در گزارشی که برای رئیس جمهوری ارسال کرده بود با تعرفه k پزشکی محاسبه و اعلام کرده بود و رقم کلانی محاسبه شده بود که به مجلس اعلام کردیم که اشتباه است و طی یادداشتی که بنده به رئیس جمهوری دادم هم اعلام کردم که محاسبه وزارت رفاه درست و کارشناسی شده نبوده و بر مبنای k پزشکی محاسبه شده و به نوعی مسئولان را ترسانده بودند که اجرای این قانون اعتبار کلانی را می خواهد.
 
میرزابیگی گفت: با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری با توجه به رویکرد مجلس و قانون برنامه توسعه پنجم رویکرد وقت محوری باید به رویکرد عملکرد محوری و کار محوری پیش برویم. در آنجا اعلام کردیم که ما  در سازمان نظام پرستاری برای اجرای درست قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، شرح وظایف پرستاری را به روز کردیم؛ استانداردهای خدمات پرستاری را نوشتیم، برای کنترل استانداردها چک لیستهای کنترل استانداردها را تدوین کردیم و بعد تعرفه ها را به صورت خدمت به خدمت و بسته خدمات تعریف کردیم و بعد هم خدمات پرستاری را سطح بندی کردیم.
 
وی ادامه داد: به نمایندگان مجلس اعلام کردیم که کاری که برای تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سازمان نظام پرستاری انجام شده می تواند به عنوان الگویی برای سایر خدمات پزشکی و پیراپزشکی هم استفاده شود.
 
میرزابیگی گفت: در مجلس مجدداً این استدلال را تکرار کردیم که اگر هر جا و هر بیمارستانی به خصوص در کلانشهرها وجود دارد که مسئولان می گویند پول نداریم و امکان اجرای قانون ارتقای بهره وری و تعرفه گذاری خدمات پرستاری را نداریم ما از طرف سازمان نظام پرستاری آمادگی داریم و حاضریم بیمارستان را تحویل بگیریم و این قوانین را به صورت کامل در آنها اجرا کنیم.
 
قول معاون درمان وزارت بهداشت
 میرزابیگی  ادامه داد: در این جلسه معاون درمان وزارت بهداشت هم قول داد که بزودی قرار است بودجه هایی از طریق دولت از مازاد درآمد نفت به وزارت بهداشت اختصاص داده می شود که در این صورت قانون ارتقای بهره وری را به طور کامل اجرا می کنند و در مورد قانون تعرفه گذاری پرستاری نیز هم معاون درمان وزارت بهداشت و هم دیگر اعضایی که در شورای عالی بیمه عضو هستند قول دادند که موضوع را تا رسیدن به نتیجه کامل پیگیری کنند و ما این رویکرد را از قبل در بین اعضای شورای عالی بیمه دیده بودیم که به محض تشکیل این شورا، تعرفه گذاری خدمات پرستاری تصویب شود.
 
استاندارد 1.5 پرستار به ازای هر تخت
 وی گفت: نکته دیگری که در این جلسه بررسی شد، موضوع کمبود نیروی پرستار در کشور بود که در اینجا موضع سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت به شدت یکسان بود، بالاخره استاندارد مشخصی را برای نیروی پرستار در کشور باشد داشته باشیم.
 
رئیس کل سازمان نظام پرستاری تأکید کرد: سال گذشته طرحی را با همکاری وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت مجلس نوشته بودیم که تا پایان برنامه توسعه پنجم به ازای هر تخت بیمارستانی در شبانه روز 1.5 نیروی پرستار داشته باشیم که این توافق مجدداً مورد تأکید نمایندگان مجلس قرار گرفت و قرار شد در فصل بودجه دوباره این موضوع در مجلس مورد توجه قرار گیرد و سازمان نظام پرستاری نیز حتماً در فصل بودجه این موضوع را از طریق نمایندگان  مجلس پیگیری می کند.
 
میرزابیگی ادامه داد: موضوع دیگر مورد بحث در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، چگونگی تدوین نقشه راه پرستاری بود که در این مورد توضیح دادیم که همانطور که قبلاً در نشست با وزیر بهداشت هم مطرح شده بود، قرار شد درست مانند نقشه علمی کشور و نقشه علمی نظام سلامت، نقشه راه پرستاری را هم تدوین کنیم. مراحل پیشرفت این نقشه که در 8 سرفصل و 25 موضوع در حال تدوین است، به اطلاع نمایندگان مجلس شورای اسلامی  رسید که مورد توجه نمایندگان نیز قرار گرفت.
 
لزوم حضور پرستاران در سیاستگذاری سلامت
 وی ادامه داد: آخرین موضوع مورد بحثی که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت. لزوم حضور بیشتر پرستاران، پزشکان عمومی و سایر اعضای نطام سلامت در مدیریت، تصمیم گیری و سیاستگذاری نظام سلامت بود و اعلام  کردیم که این طور نباید باشد که یک عده ای که اکثریت کارکنان نظام سلامت هستند فقط مجری باشند و یک عده که اقلیت هستند همیشه تصمیم گیرنده باشد و همه دست اندرکاران نظام سلامت باید در سیاستگذاری نقش  داشته باشند.
 
میرزابیگی گفت: همچنین درباره پرداختها و کارانه های تبعیض آمیز در نظام سلامت در این جلسه صحبت شد که در کل اعضای حاضر در جلسه نیز متفق القول بودند که باید تعرفه گذاری خدمات پرستاری تصویب و اجرا شود که این پرداختهای نامتعادل اصلاح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha