مدیر كل دفتر بیمارستانی و تعالی بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت با تاكید بر لزوم مدیریت دانش‌مدار در بیمارستان‌ها، گفت: مدیریت سنتی و معمول در بیمارستان‌ها پاسخگو نیست

سلامت نیوز : مدیر كل دفتر بیمارستانی و تعالی بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت با تاكید بر لزوم مدیریت دانش‌مدار در بیمارستان‌ها، گفت: مدیریت سنتی و معمول در بیمارستان‌ها پاسخگو نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر حمید رواقی در مراسم افتتاح اولین دوره MBA مدیریت بیمارستانی با اشاره به ضرورت پرداختن به موضوع مدیریت بیمارستانی، گفت: بیمارستان پیچیده‌ترین سازمان در دنیاست و برای چنین سازمانی مدیریت سنتی و معمول پاسخگو نیست. هر چند40 تا 50 درصد منابع حوزه سلامت در حوزه بیمارستانی مصروف می‌شود اما بسیاری از مدیران ارشد نظام سلامت در حوزه بیمارستانی، دوره‌های مدیریت مالی و منابع را طی نكرده‌اند.

وی با بیان این كه لازم است در زمینه بیمارستانی، مدیریت دانش مدار داشته باشیم، ادامه داد: از طرف دیگر مردم نیز پاسخگویی بیشتری را می‌طلبند. مسن شدن جمعیت نیز نیاز بیشتر به خدمات بیمارستانی را به دنبال دارد. بنابراین باید مدیریت بیمارستانی نیز پیچیده‌تر در نظر گرفته شود.

رواقی با اشاره به دلایل پرداختن موضوع مدیریت بیمارستانی در مجموعه دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: زیرساخت‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشكی تهران، بهره‌گیری از اساتید مجرب در رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و سایر رشته‌های مرتبط، بهره‌مندی از زیر ساخت‌های آموزش مجازی دانشگاه و وجود بیمارستان‌های آموزشی متعدد برای طی دوره‌های كارآموزی از جمله دلایل انتخاب دانشگاه علوم پزشكی تهران برای راه‌اندازی دوره‌های MBA مدیریت بیمارستانی بود.

وی بسط و توسعه دانش مدیریت در میان مدیران نظام سلامت، تربیت نیروی متخصص مدیریت بیمارستانی، توسعه آموزش مجازی در حوزه آموزش مدیریت بیمارستانی، آموزش مدیران با تعداد بیشتر و با لزوم حضور فیزیكی كمتر در مراكز آموزشی را از جمله اهداف راه‌اندازی دوره MBA مدیریت بیمارستانی عنوان كرد.

مدیر كل دفتر بیمارستانی و تعالی بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت ادامه داد: برنامه و سرفصل آموزشی رشته MBA مدیریت بیمارستانی بر اساس مطالعه تطبیقی برنامه‌های آموزشی رشته مدیریت بیمارستانی و یا دوره‌های MBA مدیریت بیمارستانی در سایر كشورها و همچنین با نگاه ویژه به نیازهای كشور تنظیم شد. در این دوره 12 واحد به عنوان پیش نیاز، 28 واحد اصلی و 15 واحد به عنوان دروس اختیاری در نظر گرفته شده است.

رواقی با بیان اینكه 20 درصد منابع حوزه سلامت صرف دارو در بیمارستان‌ها می‌شود، گفت: این در حالی است كه مدیران بیمارستانی چندان به این موضوع حساس نیستند. یكی دیگر از مكان‌هایی كه در حوزه بیمارستانی با مشكل روبروست، سیستم نگهداشت تجهیزات و تاسیسات است. یكهزار تخت ICU در كشور در حال راه‌اندازی است كه باید برای نگهداری آنها برنامه‌ریزی داشت. این مطالب جزو دروس دروه‌های MBA مدیریت بیمارستانی در نظر گرفته شده است. كوریكولوم آموزشی دوره MBA مدیریت بیمارستانی كاملا كاربردی بوده و پس از برگزاری دوره اول، می‌توان آن را مورد بازبینی قرار دارد.

وی با اشاره به رشته‌های در حال تاسیس در زمینه مدیریت گفت: رشته مدیریت تسهیلات بیمارستانی در دست انجام است كه امیدواریم بتوانیم از سال آینده دانشجو جذب كنیم. همچنین مراحل مربوط به رشته مهندسی بیمارستانی انجام شده است كه سال آینده شش كارشناس ارشد در این زمینه جذب خواهند شد. تا سه ماه آینده نیز MBA مدیریت در اورژانس، آزمایشگاه‌ و دارو نیز نهایی می‌شود. حسابداری سلامت و پژوهشگری سلامت نیز از دیگر رشته‌های در حال تاسیس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha