سلامت نیوز : وزیر بهداشت یکی از چالش‌های نظام سلامت را کمبود شدید نیروی انسانی در رشته‌ها و گروه‌های مختلف از جمله پرستاری دانست و گفت: مدیریت علمی و توانمند بیمارستانی نداریم.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مرضیه وحید دستجردی در مراسم افتتاح اولین دوره MBA مدیریت بیمارستانی اظهار داشت: هم‌اکنون در کشور بیش از 850 بیمارستان بزرگ و کوچک از 10 تختخوابی گرفته تا 1500 تختخوابی مشغول ارائه خدمات هستند و بیمارستان‌های ما بیشترین اعتبارات نظام سلامت را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه بیمارستان‌ها در کشور گفت: در طی 6 سال اخیر 14 هزار و 400 تخت به تعداد تخت‌های بیمارستانی اضافه کرده‌ایم و می‌‌توان گفت هر هفته تقریباً یک بخش را افتتاح می‌کنیم.

وزیر بهداشت اضافه کرد: همچنین حدود 35 هزار تخت بیمارستانی در حال ساخت داریم که این تعداد به 110 هزار تخت موجود اضافه می‌شوند و سال آینده سال پر فروغی در بهره‌برداری از بیمارستان‌های ماست. مضاف بر اینکه 26 هزار تخت بیمارستانی هم در دست مطالعه داریم.

وحید دستجردی خاطرنشان کرد: تمام این توسعه‌ها راهکار و رویکرد جدیدی برای مدیریت بیمارستانی می‌طلبد چرا که مدیریت نیروی انسانی در بیمارستان‌ها علاوه بر مدیریت اقتصادی برای ما مهم است.

وی ارائه خدمات کیفی به بیماران را از نکات حائز اهمیت و جدی برای وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: ما باید مسائل جانبی را هم در زمینه تحقیقات و دارو مدنظر داشته باشیم بیش از 50 درصد تخت‌های بیمارستانی ما تخت آموزشی هستند و اینکه آیا این تعداد تخت آموزشی مورد نیاز ما هست یا خیر از مجموعه عناوینی است که باید در مدیریت بیمارستانی به آن پاسخ داده شود.

وزیر بهداشت یکی از چالش‌های نظام سلامت را کمبود نیروی انسانی در رشته‌ها و گروه‌های مختلف از جمله پرستاری دانست.

وحید دستجردی گفت: با توجه به اینکه بیمارستان‌های ما توسعه یافته و در برخی بخش‌ها مانند تخت‌های اورژانس، اتاق عمل و زایمان تخت بیمارستانی مصوب محسوب نمی‌شوند این کمبود نیروی انسانی بار فراوانی را بر نیروها تحمیل می‌کند که به طبع بر کیفیت خدمات هم تأثیرگذار است.

باید به دنبال راهکار جدیدی در مدیریت بیمارستانی باشیم
وی افزود: باید فکر کنیم 77 هزار تخت بیمارستانی را که اضافه می‌شود چگونه می‌خواهیم مدیریت کنیم و جذب نیروی انسانی از سیستم دولتی چگونه خواهد بود. شاید باید به دنبال راهکار جدیدی برای ارائه خدمات در بیمارستان‌ها باشیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: مشکلات تعرفه‌ها، دستمزدها و پرداخت از سوی سازمان‌های بیمه‌گر پیچیدگی‌هایی را به نظام درمانی و ‌آموزشی تحمیل می‌‌کند که باید به آن بپردازیم و با وجود اینکه کمبودهای فراوانی را در زمینه پرستاری در بیمارستان‌ها داریم ولی پرستاران همچنان بخش‌ها را اداره می‌کنند و می‌طلبد تا نگاهی ویژه به مدیریت بیمارستانی داشته باشیم.

دارو و تجهیزات بیمارستانی ۳۰ درصد بار مالی بیمارستانها
وحید دستجردی راه‌اندازی رشته MBA مدیریت بیمارستانی را چراغ روشنی در راستای ارائه راهکارهای جدید عنوان کرد و گفت: پاسخگویی به مردم و رفع نیازهای آنها در راستای منشور حقوق بیمار از جمله مسائلی است که باید در مدیریت نوین بیمارستانی به آن پرداخت. از طرفی بار مالی داروها در بیمارستان‌ها بالغ بر 30 درصد می‌‌شود که مدیران بیمارستانی ما باید به این امر توجه کنند.

مدیریت علمی و توانمند بیمارستانی نداریم
وی اضافه کرد: آنچه که به‌عنوان مدیریت علمی و توانمند سبب ‌شود تا سایر بخش‌ها از آن مدیر به عنوان فردی توانمند تبعیت کنند امروزه نداریم. اکنون هزاران نفر در رشته مدیریت خدمات بهداشتی - درمانی پرورش داده‌ایم ولی هرگاه از مقطع کارشناسی تا PHD می‌خواهیم جذب کنیم و فراخوان می‌دهیم هیچ نیرویی را نمی‌بینیم.

وحید دستجردی اظهار امیدواری کرد تا با راه‌اندازی رشته MBA مدیریت بیمارستانی به مدیریت بیمارستان‌ها کمک شود و حتی پایان‌نامه‌های این رشته هم بر اساس نیاز روزمره بیمارستان‌ها صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha