دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 42510
سلامت نیوز: زلزله خفیف جمعه‌شب در شرق تهران با وجود شدت درجه 5/4 ریشتری در نقاط مركزی، غربی و جنوبی پایتخت آنچنان محسوس نبود و مركزنشینان بیشتر خبر زلزله را از رسانه‌های جمعی شنیدند. با این وجود چه آنهایی كه كم‌وبیش متوجه تحركات زمین در كوهستان‌های شرقی این كلانشهر شدند و چه آنهایی كه فقط خبر آن را شنیدند بسیاری تا صبح از خواب راحت محروم ماندند و تعدادی نیز خروج از منزل و بیتوته در پارك‌ها و خیابان‌ها را بر ماندن در خانه‌ها ترجیح دادند. خوشبختانه خبرهای تكمیلی هم حاكی از عدم تخریب اماکن و سلامتی كامل همشهریان بود و به عبارتی می‌توان گفت اگر چه شرق تهران در اثر زلزله لرزید اما «رسیده بود بلایی ولی به خیر گذشت.»

این روزها با توجه به پیشرفت‌های جدید علم زمین‌‌شناسی و شناخت گسل‌های زلزله توسط زمین‌شناسان تا حدودی از وحشت نام زلزله كاسته شده است و حتی شایعاتی در مورد تشخیص احتمالی زلزله قبل از وقوع آن نیز مطرح شده كه جنبه علمی ‌آن به ثبوت نرسیده است. آنچه مسلم است از نظر علمی، زلزله‌ حاصل جنبش شكستگی‌های زمین به نام گسل است و در اثر حركات صفحات زمین در مدت زمان طولانی مقداری انرژی در محل گسل‌ها انباشته می‌شود و زمانی كه دیگر، گسل‌ها تحمل انرژی انباشته شده را نداشته باشند، حركت در محل گسل‌ها اتفاق می‌افتد و انرژی رها می‌شود كه این رهایی انرژی را به نام «زلزله» می‌شناسیم. به عبارتی در هر گسلی، احتمال وقوع زلزله وجود دارد.

اما آنچه در زلزله اخیر باید به منزله هشدار جدی به مسوولان تلقی شود آمادگی نسبی برای مقابله با چنین حوادثی است كه لزوم تجدید آموزش شهروندان و سازمان‌های مسوول در حوادث غیرمترقبه و به‌خصوص شهرداری‌ها را یادآور می‌شود تا اگر خدای نخواسته این واقعه بار دیگر با شدتی افزون‌تر حادث شد، آمادگی نسبی برای مقابله و حمایت از جان شهروندان و رساندن مصدومان احتمالی به مراكز درمانی را داشته باشند و بعد از وقوع حادثه طبق روال برخی از مسوولان در پی آسیب‌های جدی وارده جمله تكراری متاسفانه غافلگیر شدیم را نشنویم، بلكه شاهد فعالیت‌های پیش‌بینی شده و به موقع كسانی باشیم كه بنابر وظیفه خطیر و پستی كه مسوولیت آن را پذیرفته‌اند، تحركات لازم را انجام داده و لیاقت و شایستگی خود را به منصه ظهور رسانده باشند. به امید آنكه آمادگی‌ها هرگز منجر به تقابل واقعی و جدی نشود.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha