دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 42519
سلامت نیوز: دوره بارداری، دوره‌ای مهم و حساس برای مادران محسوب می‌شود به خصوص اگر خانمی برای اولین بار این دوران را تجربه می‌كند. از جمله موارد و نكات مهمی كه بانوان باردار باید به آن توجه كنند، رعایت تغذیه‌ اصولی است كه در این صورت ضریب اطمینان برای حصول سلامتی وی و كودكی كه به دنیا خواهد آورد تا حدود زیادی بالا رفته و این امر حتی در سنین بزرگسالی آنان نیز تأثیری مثبت خواهد داشت. دورة شیردهی نیز اگرچه برای مادران حائز اهمیت است، اما این مهم را هم باید ناشی از مصرف غذاهای حاوی «ویتامین‌ها» و «آهن» در دوران بارداری دانست و رعایت تغذیه اصولی و مناسب شیردهی از ایجاد كم‌خونی و بیماری‌های بعد از آن پیشگیری می‌كند، از جمله غذاهایی كه در دوران بارداری و شیردهی مادران به آنان توصیه می‌شود، می‌توان به انواع سبزی‌ها مانند اسفناج، حبوبات و لبنیات اشاره كرد.

این غذاها كه سرشار از ویتامین‌ها و آهن است، موجب سلامتی مادران شده و از بروز انواع كم‌خونی در كودكان آنها جلوگیری می‌كند. تغذیه اصولی بیشترین اثر را روی سلامت جنین دارد. به همین جهت به مادرها سفارش شده است تا غذاهایی را مصرف كنند كه حاوی انواع ویتامین‌ها، پروتئین‌ها بوده و كالری كافی و لازم را برای آنان و جنینی كه در وجودشان شكل گرفته است، فراهم كند. تأمین این كالری از میان گروه‌های غذایی لبنیات، گوشت، ماهی، تخم‌مرغ و حبوبات، لبنیات و میوه و سبزیجات به دست می‌آید.

توصیه‌های ضروری

به خانم‌های بارداری كه در سه ماه اول حاملگی هستند، توصیه می‌شود با كاهش حجم غذایی خود تا حد امكان بر دفعات غذایی در طول روز بیفزایند. تأمین كلسیم كافی و موردنیاز به خصوص در این مدت ضروری است. بنابراین مصرف لبنیات خصوصاً نوشیدن شیر نیم‌لیتر تا یك لیتر در روز توصیه می‌شود. اما چنانچه مصرف شیر به هر دلیل مشكل گوارشی ایجاد كند، استفاده از سایر منابع دیگر كلسیم مانند پنیر، كره، ماست و كشك كفایت می‌كند.

تأثیر كاهش میزان آهن

كم‌خونی فقر آهن معمولاً به دلیل كاهش مقدار آهن موجود در بدن ایجاد می‌شود كه ناشی از كاهش مصرف آهن یا عدم جذب كافی و مناسب آن و یا به علت از دست دادن آهن است. كاهش میزان آهن نیز اصولاً به دلیل تغذیه نادرست و ناكافی و مصرف انواع غذاهای كم‌ارزش از حیث نوع آهن موجود در آنها و یا مصرف هم‌زمان غذاهایی است كه از جذب آهن در دستگاه گوارش جلوگیری می‌كند.

مصرف غذاهای حاوی آهن باید زیر نظر پزشك از زمان آغاز بارداری شروع شود، مطالعات نشان داده است كه احتمال تولد نوزاد با وزن كم یا زایمان‌های زودرس در مادرانی كه كم‌خونی فقر آهن دارند، بیشتر است بنابراین تغذیه صحیح و مصرف آهن به صورت مكمل در رشد و تكامل خوب جنین و تولد نوزادان سالم نقش قابل توجهی دارد. به طول كلی باید پذیرفت كه تغذیه صحیح مادران در دوران بارداری و شیردهی با غذاهای با ارزش غذایی بالا و برخی مكمل‌ها باعث سلامتی آنان و كودكشان شده و از دچار شدن آنها به بیماری‌های گوارشی پیشگیری می‌كند.

منبع: روزنامه اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha