یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4252

یك عضو هیات علمی دانشكده مكانیك دانشگاه صنعتی امیركبیر گفت به همت پژوهشگران این دانشگاه نخستین دستگاه نمونه‌سازی سریع كه عرصه‌های پزشكی، نظامی و قطعه‌سازی كاربرد دارد، در ایران ساخته می‌شود.

دكتر "فرشاد برازنده" مجری این طرح روز یكشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود، یكی از بزرگترین پیشرفت‌هایی كه در چند سال اخیر در زمینه ساخت و تولید صورت گرفته‌است، نمونه‌سازی سریع است.

به گفته وی، این فناوری سریع برای رسیدن به مدلی تجسمی از مدل ‪CAD‬ است. بااستفاده از این فناوری، زمان تولید مدل، كه یكی از زمان‌برترین مراحل تولید است، به شدت كاهش می‌یابد.

به‌گفته او با این روش، زمان تولید مدل از حدود "ماه و سال" تبدیل به حدود "روز و ساعت" شده است.

دكتر برازنده مزیت اصلی این روش را نسبت به روش‌های مدل‌سازی سنتی افزایشی بودن آن عنوان كرده و افزود این بدان معنی است كه بجای روش‌های براده برداری سنتی، در این روش ساخت بصورت لایه به لایه انجام می‌گیرد.

به گفته این استاد دانشگاه پروژه حاضر در مورد یكی از اصلی‌ترین روش‌های نمونه‌سازی سریع (‪ ( Prototyping Rapid‬به نام "استریولیتوگرافی" (‪ (Stereolithography‬است.

وی افزود، در حال حاضر بیش از نود درصد نمونه‌سازی سریع در دنیا با استفاده از این روش انجام می‌شود.

برازنده با تاكید بر اینكه از این روش در همه جای دنیا استفاده می‌شود و از نظر علمی پدیده نوین و جدیدی نیست خاطر نشان كرد این دستگاه در ایران ساخته نشده و به دلیل وجود تحریم وارد كردن آن نیز بسیار مشكل و هزینه‌بر است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha