سلامت نیوز : یک فوق تخصص شبکیه گفت: استفاده از عینک آفتابی و کلاه‌های لبه‌دار باعث کاهش رسیدن اشعه ما فوق بنفش به چشم شده و از بروز ضایعه ناخنک چشم پیشگیری می‌کند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، مسعود سهیلیان ،‌در مورد ناخنک چشم اظهار داشت: ناخنک یک بافت برجسته معمولاً مثلثی شکل در روی چشم است که عموماً روی ملتحمه ایجاد شده و به طرف سطح قرنیه رشد می‌کند.

وی افزود: این ضایعه معمولاً در نواحی آفتاب خیز، گرم و خشک شایعتر است و در افرادی که در فضای آزاد کار می‌کنند بیشتر دیده می‌شود. طبق برخی تحقیقات احتمالاً اشعه مافوق بنفش موجود در نور آفتاب در رشد ناخنک نقش دارد.

این فوق تخصص شبکیه اضافه کرد: ناخنک ممکن است بسیار کوچک و بدون علامت باشد یا بزرگ، پرخون و ملتهب باشد و به سرعت رشد کرده و باعث کاهش دید شود. ناخنک در مردان ۲ برابر زنان شیوع دارد.

وی درباره علائم و نشانه‌های ناخنک گفت: در ناخنک علائم متفاوت است و ممکن است بدون علامت باشد. گاهی ناخنک به همراه قرمزی، تورم، تحریک، سوزش یا کاهش دید است و گاهی نیز ناخنک به دلیل ایجاد تغییراتی در انحناء قرنیه یا مسدود شدن محور بینایی باعث کاهش دید می‌شود.

سهیلیان ادامه داد: ناخنک‌های کم خون و سفید خیلی اوقات علامتی ندارد و رشد آن بسیار آهسته است،‌ ناخنک‌های قرمز و پر خون اغلب علامت دار هستند و به‌سرعت رشد می‌کنند؛ همچنین ناخنک به صورت یک بافت فیبروواسکولرمثلی شکل بر روی ملتحمه و قرنیه دیده می‌شود عموماً در طرف بینی است ولی می‌‌تواند در طرف خارجی چشم نیز رشد کند.

وی درباره نحوه درمان ناخنک بیان داشت: در صورتی که ناخنک کوچک باشد و مشکلی ایجاد نکند اقدامی نیاز ندارد اما اگر موجب تحریک و شکایت بیمار شود، بیمار می‌تواند از قطره‌های منقبض کننده عروق و اشک مصنوعی استفاده کند و در صورتی که التهاب زیادی پیدا کند بیمار می‌تواند با نظر پزشک برای مدت کوتاهی از استروئید موضعی استفاده کند.

این فوق تخصص شبکیه تصریح کرد: استفاده از عینک آفتابی و کلاه‌های لبه‌دار باعث کاهش رسیدن اشعه ما فوق بنفش به ضایعه ناخنک شده و ممکن است رشد آن را آهسته‌تر کند.

وی گفت: در صورتی که ناخنک بسیار بزرگ باشد و دید را مختل کند یا بیمار از نظر زیبایی درخواست کند، می‌توان آن را با جراحی برداشت.

وی تأکید کرد: نکته مهم در جراحی ناخنک عود بالا و رشد مجدد آن است به همین دلیل تا آنجا که ممکن است باید از جراحی و دستکاری کردن ناخنک پرهیز شود زیرا گاهی بعد از جراحی ناخنک عود کرده بسیار بزرگتر از قبل شده و ممکن است با چسبندگی زیاد همراه باشد.

سهیلیان خاطرنشان کرد: به دلیل احتمال بالای عود پس از جراحی، روش‌های متعددی پیشنهاد شده که احتمال عود در هر یک از آنها متفاوت بوده و از 5 تا 80 درصد گزارش شده است.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از عود گاهی از داروهای مثل "مینتومایسین سی" استفاده می‌شود تا مانع رشد عروق و عود ضایعه شود. البته این دارو خود می‌تواند همراه با عوارض باشد و به همین دلیل باید در استفاده از آن احتیاط شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha