دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 42542

خبر مهم در ابتدای سال 2012، پروتزهای سرطان زای پستان مربوط به شرکت فرانسوی پلی ایمپلنت پلیمر (PIP) بود که به بازداشت و اعتراف مدیر شرکت منجر شد.

سلامت نیوز : خبر مهم در ابتدای سال 2012، پروتزهای سرطان زای پستان مربوط به شرکت فرانسوی پلی ایمپلنت پلیمر (PIP) بود که به بازداشت و اعتراف مدیر شرکت منجر شد.

بزرگ کردن سینه جزو شایع ترین عمل های جراحی زیبایی در خانم ها است. در این عمل جراحی،  پروتزهای مصنوعی برای افزایش اندازه و بهبود شکل سینه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

راه های دیگر جهت بزرگ کردن سینه شامل داروهای هورمونی و تزریق ژل است که به علت عوارض زیادی که ایجاد می کنند، روش مناسبی نیستند.

روش جدیدتر، تزریق چربی به داخل سینه هاست که به علت آنکه بعدها ممکن است در روند تشخیص سرطان سینه اختلال ایجاد کند، هنوز مورد قبول همه پزشکان نمی باشد.

به نظر می رسد که اکثر جراحان، گذاشتن پروتز را به عنوان بهترین روش برای بزرگ کردن سینه ها می شناسند.
 
پروتزهای سینه PIP سرطان زا هستند
خبر مهم در ابتدای سال 2012، پروتزهای سرطان زای پستان مربوط به شرکت فرانسوی پلی ایمپلنت پلیمر (PIP) بود که به بازداشت و اعتراف مدیر شرکت منجر شد. داستانی که از سال 2010 شروع شده و گویا در ایران هم قربانیانی دارد.

هرچند که شاهمرادی، مدیر تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گفته است پروتزهای شرکت فرانسوی پلی ایمپلنت پلیمر PIP در یک سال و نیم گذشته در ایران فروش نداشته است، اما توصیه کرده است زنان استفاده کننده از پروتزهای PIP برای معاینه سینه به پزشک متخصص مراجعه کنند.

به گفته او، وزارت بهداشت فرانسه به تمام کشورهای دنیا توصیه کرده بود که این پروتزها باید جمع‌آوری شوند. حدود دوهزار مورد از این پروتزها، 4 سال پیش به ایران وارد شده بود که پس از فراخوان وزارت بهداشت، بیش از هزار مورد از این پروتزها در سطح کشور جمع‌آوری شد. بنابراین این پروتزها از حدود یک سال و نیم گذشته فروخته نشده است.

به دلیل تخلف این شرکت فرانسوی و استفاده از مواد نامرغوب، احتمال پارگی پروتزهای تولیدی این شرکت نسبت به پروتزهای دیگر بیشتر است و نگرانی از بابت نشت سیلیکون استفاده شده در این پروتزها و خطر آن برای بدن وجود دارد

اما پلیس فرانسه رئیس شرکت پی آی پی (PIP)، تولید کننده سیلیکون‌های پستان، که با کیفیت غیر استاندارد تولید و توزیع شده بودند را بازداشت کرد.
 
پروتز سرطان زا در 65 کشور
رسانه های اروپایی نوشته اند که از سیلیکون های غیراستاندارد شرکت پی آی پی (Poly Implant Prothese) مدتی طولانی استفاده شده است و محصولات این شرکت در بدن زنان بسیاری در 65 کشور جهان از آمریکای لاتین تا اروپا قرار گرفته که احتمال می رود شمار آنها به 400 هزار نفر برسد.

برخی نگران سمی بودن مواد استفاده شده در این ایمپلنت هستند و به همین دلیل، کشورهای مختلف برنامه هایی برای خارج کردن این سیلیکون ها از بدن زنان اعلام کرده اند.

وحشتناک اینجاست که سیلیکون های استفاده شده در این محصولات از همان نوعی است که برای پر کردن تشک ها استفاده می شود، یعنی سیلیکون های صنعتی و نامناسب.

محصول شرکت پی آی پی در سال 2010 از اروپا جمع آوری شد چون این نگرانی وجود داشت که پوسته بیرونی پاره شده و باعث نشت سیلیکون به درون بدن شود.
 
خطرات پروتزهای PIP
تا کنون هشت مورد سرطان در بین زنانی که از بافت سیلیکونی شرکت (PIP) استفاده کردند، گزارش شده است. احتمال دارد که شماری از موارد ابتلا به سرطان، مربوط به نشت سیلیکون از این بافت های پیوندی باشد.

عوارضی همچون ورم و نشت بافت ژلی در بین صدها زنی که از بافت های سیلیکونی این شرکت فرانسوی استفاده کردند، دیده شده است.

تحقیقات انجام شده توسط جامعه جراحان پلاستیک فرانسوی در سال گذشته نشان می دهد که احتمال گسیختگی بافت های سیلیکونی پیوندی شرکت (PIP) نسبت به سایر بافت های مصنوعی بیشتر است و سیلیکون به کار رفته در این بافت های مصنوعی، برای استفاده پزشکی مناسب نیستند.





غرامتی وجود ندارد
توصیه به خارج کردن پروتزها  از بدن و یا معاینه آن ها در حالی مطرح می شود که امیدی وجود ندارد زنان ایرانی بتوانند از شرکت فرانسوی غرامت بگیرند.

شاهمرادی پیش از این گفته است که:
"به دلیل ورشکستگی شرکت توزیع کننده و نمایندگی آن، جایی برای پرداخت غرامت و خسارت به زنانی که از این پروتز استفاده کردند وجود ندارد و بیمه‌های تکمیلی باید از بیمه شدگانش در این زمینه حمایت کند."

با این حال دکتر اسماعیل اکبری، رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفته است:‌
"افرادی که تحت این عمل جراحی قرار گرفته‌اند لازم است با پزشک خود مشورت کنند تا در صورت استفاده از این نوع پروتز، آن‌ها را خارج کنند. پزشکانی که عمل جراحی پستان را انجام می‌دهند از نوع محصول مورد استفاده خود اطلاع دارند، بنابراین لازم است بیمارانی که تحت این عمل جراحی قرار گرفته‌اند، از نوع پروتز مورد استفاده برای آنان از پزشک خود سئوال کنند."
 
در چه مواردی از پروتز سینه استفاده می شود؟
 - تمایل فرد برای بزرگ کردن اندازه سینه
- اصلاح ناهنجاری مادرزادی سینه که در آن یک یا هر دو سینه رشد کافی نداشته اند.
- اصلاح تفاوت اندازه سینه ها
- کاهش سایز سینه به دنبال حاملگی، شیردهی یا کاهش وزن شدید
- برای بازسازی سینه به دنبال جراحی مانند سرطان سینه یا تروما
 
چه زنانی نباید از جراحی پروتز سینه استفاه کنند؟
- زنانی که سرطان سینه درمان نشده یا ضایعه پیش بدخیم دارند.
- وجود عفونت فعال درهر نقطه ای از بدن
- افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی بدن هستند (افرادی که تحت شیمی درمانی یا درمان با داروهای سرکوب کننده ایمنی می باشند)
- افرادی که دچار اختلال انعقادی و اختلال در ترمیم زخم هستند.
- افرادی که خون رسانی به بافت پستان در اثر عمل جراحی قبلی و یا رادیوتراپی کاهش یافته باشد.
- سن زیر 18 سال (در صورتی که هدف از جراحی پروتز، زیبایی باشد)
- زنانی که باردار هستند یا در دوران شیردهی به سر می برند. در صورت تمایل، این افراد می توانند 6 ماه بعد از زایمان و یا 6 ماه بعد از قطع شیردهی اقدام به جراحی پروتز کنند.



منبع : خبر آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha