سلامت نیوز : رئیس هیات برد متخصصان زنان و زایمان كشور گفت: 80 درصد مرگ و میر مادران باردار قابل پیشگیری است و با افزایش آگاهی جامعه و تلاش تیم‌های پزشكی می‌توان به این هدف دست یافت.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از ایسنا ، دكتر اشرف آل‌یاسین در مراسم افتتاح نخستین كنگره بین‌المللی تولد و سلامت زنان، اظهار كرد: سلامت مادران موضوعی بسیار مهم است و بر سلامت جامعه تاثیرگذار است. در حال حاضر میزان مرگ و میر مادران در كشور به ازای هر 100 هزار نفر، 24 نفر است كه این شاخص در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب 10 برابر بیشتر بود.

وی افزود: اگرچه میزان مرگ ومیر مادران باردار كاهش چشمگیری داشته و در این زمینه رتبه سوم جهانی را در اختیار داریم، ولی سیاست این است كه میزان مرگ و میر مادران باز هم كاهش یابد و به عدد 15 نفر به ازای هر 100 هزار نفر برسد.

آل‌یاسین با تاكید بر اهمیت آموزش در ارتقاء شاخص مرگ و میر مادران، تصریح كرد: برای كاهش میزان مرگ و میر مادران باید متخصصان زنان و زایمان در قالب تیم‌هایی منسجم فعالیت كنند و آموزش‌های لازم به اساتید این رشته ارائه شود.

رئیس هیات برد متخصصان زنان و زایمان كشور خاطرنشان كرد: سطح‌بندی بیمارستان‌ها از جمله برنامه‌های وزارت بهداشت برای كاهش میزان مرگ و میر مادران باردار است به این ترتیب كه بیمارستان‌های سطح یك زنان بارداری كه بیش از 37 هفته از زمان بارداری آن‌ها سپری شده را پذیرش خواهند كرد. همچنین زنانی كه 28 تا 36 هفته از بارداری آن‌ها می‌گذرد هم در بیمارستان‌های سطح دو پذیرش و بیماری‌های زمینه‌ای آن‌ها درمان می‌شود.

وی ادامه داد: تیم‌های اورژانس هم باید تغییر كنند و در كنار متخصصان زنان و زایمان، لازم است پزشكان متخصص جراحی و داخلی نیز حضور داشته باشند حضور پرستار و ماما نیز ضروری است.

آل‌یاسین گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده این نتیجه حاصل شد كه 80 درصد مرگ و میر مادران قابل پیشگیری است. امید است كه با اجرای برنامه پنجم توسعه میزان مرگ مادران به عدد 15 نفر به ازای هر 100 هزار نفر برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha