سلامت نیوز : رییس قطب اورولوژی ایران از انجام عمل جراحی اهدای كلیه به روش مینی لاپاراسكوپی برای اولین بار در جهان توسط جراحان مركز پزشكی شهید دكتر لبافی نژاد خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر ناصر سیم فروش در نشست خبری اعلام این موفقیت پزشكی كه امروز در بیمارستان لبافی نژاد برگزار شد، افزود: در این روش به جای استفاده از سوراخ‌های یك سانتی متری و پنج میلی متری از ابزار سه میلی متری برای جراحی لاپاراسكوپی استفاده می‌شود به گونه‌ای كه پس از عمل،‌ محل آن به صورت یك خال كوچك در بدن دیده می‌شود كه پس از سه ماه این خال تقریبا غیرقابل رویت است.

وی در ادامه گفت: كلیه از پایین‌ترین قسمت شكم كه محل رویش مو است خارج می‌شود بدین ترتیب بیمار درد بسیار كمی را تحمل می‌كند و انجام این عمل جراحی اثری بر ظاهر بدن بیمار ندارد. این در حالی است كه در گذشته برای انجام عمل اهدای كلیه پهلوی دهنده شكاف داده می‌شد و او پس از عمل، درد نسبتا زیادی داشت.

سیم فروش با بیان اینكه لاپاراسكوپی جراحی قرن 21 است، اظهار كرد: ایران در این عمل جراحی از جمله كشورهای پیشگام محسوب می‌شود به گونه‌ای كه با انجام 5 هزار عمل جراحی لاپاراسكوپی در منطقه رتبه نخست را داراست و در جهان نیز جزو كشورهای پیشرو محسوب می‌شود.

رییس قطب اورولوژی ایران افزود: اهدای كلیه به روش لاپاراسكوپی را از ده سال پیش آغاز كرده‌ایم و تا به حال 1400 عمل جراحی را به این شیوه انجام داده‌ایم. در سال 2004 نیز مقایسه‌ای بین عمل جراحی باز اهدای كلیه و عمل لاپاراسكوپی انجام شد كه مقاله نوشته شده درباره آن به عنوان بهترین مقاله برنده دریافت جایزه بین‌المللی اورولوژی شد و ت كنون بیش از 101 بار رفرانس داده شده است.

وی درباره وسایل مورد نیاز برای انجام عمل جراحی مینی لاپاراسكوپی اظهار كرد: ابزار مورد نیاز برای انجام عمل جراحی روی اطفال را پیش از این تهیه كرده بودیم اما در حال حاضر ابزار مخصوص عمل جراحی افراد بالغ نیز ساخته شده است كه قصد تهیه آن را داریم.

وی درباره دیگر مزایای انجام عمل جراحی اهدای كلیه به روش مینی لاپاراسكوپی اظهار كرد: با استفاده از این روش مدت بستری بیمار كاهش می‌یابد به گونه‌ای كه بیمار پس از یك هفته از بیمارستان مرخص می‌شود این در حالی است كه پیش از این یك بیمار پیوندی سه هفته بستری می‌شد و این كار به نفع اقتصاد درمان است.

سیم فروش درباره آموزش روش لاپاراسكوپی اظهار كرد: در حال حاضر یك دوره دو ساله فلوشیپ در این زمینه وجود دارد به گونه‌ای كه افراد مختلفی در این زمینه آموزش دیده‌اند و در شهرستان‌ها لاپاراسكوپی را با موفقیت انجام می‌دهند.

وی تاكید كرد: مینی لاپاراسكوپی یك مكتب جدید است به گونه‌ای كه می‌توان از آن برای درمان بیماری‌های مختلف كلیوی استفاده كرد. به عنوان نمونه می‌توان تومورهای كلیه افراد مسن را با این روش عمل كرد.

وی درباره وضعیت پیوند كلیه در ایران گفت: در حال حاضر پیوند كلیه در ایران پیشرفت زیادی كرده و تعداد موارد پیوند كلیه از مرگ مغزی بسیار افزایش یافته است. به گونه‌ای كه در حال حاضر در بیمارستان لبافی نژاد 50 درصد از موارد پیوند كلیه از بیماران مرگ مغزی انجام می‌شود.

وی تاكید كرد: در حال حاضر پیوند كلیه به روش لاپاراسكوپی به صورت روزمره در بیمارستان لبافی نژاد انجام می‌شود این در حالی است كه در خاورمیانه مركزی وجود ندارد كه به صورت روزمره عمل جراحی پیوند كلیه را به روش لاپاراسكوپی انجام دهد.

وی با بیان اینكه بیمارستان لبافی نژاد نخستین مركز در خاورمیانه است كه در آن عمل جراحی لاپاراسكوپی به صورت تمرینی روی سگ انجام می‌شود، اظهار كرد: در این مركز دانشجویان عمل لاپاراسكوپی را روی سگ انجام می‌دهند كه این عمل نیز موفقیت آمیز است.

رییس قطب اورولوژی ایران درباره آموزش روش لاپاراسكوپی به دانشجویانی كه از خارج از كشور برای تحصیل به ایران می‌آیند، اظهار كرد: نخستین فارغ التحصیل فلوشیپ لاپاراسكوپی دانشجویی از كشور كویت بود و او در حال حاضر به صورت روتین در كشور خود عمل لاپاراسكوپی را انجام می دهد.

وی تاكید كرد: داوطلبان زیادی برای آموزش دیدن در زمینه لاپاراسكوپی از كشورهای دیگر داریم ولی چندان در این زمینه كار نمی‌كنیم چون داوطلبان ایرانی متعددی در این زمینه برای آموختن لاپاراسكوپی وجود دارد.

راه اندازی بخش جدید پیوند كلیه 15 فروردین سال 91
وی از راه‌اندازی بخش جدید پیوند كلیه در 15 فروردین ماه سال 91 خبر داد و اظهار كرد: با انجام این كار بخش قدیم پیوند كلیه بازسازی می‌شود.

وی تاكید كرد: در حال حاضر 50 درصد از عمل‌های جراحی ما در بیمارستان لبافی نژاد جراحی سرپایی است.

رییس قطب اورولوژی ایران با اشاره به انجام عمل ترمیم تنگی لگنچه به روش مینی لاپاراسكوپی اظهار كرد: بیمارستان لبافی نژاد به عنوان دومین مركز جهان عمل تنگی لگنچه در اطفال را به روش مینی لاپاراسكوپی با موفقیت انجام داده است. این كار برای كودكان بسیار مهم است چرا كه هیچ گونه برش پوست و عضله برای رسیدن به كلیه داده نمی‌شود و درد پس از انجام این عمل جراحی بسیار كم است.

سیم فروش افزود: این روش مقابل روش «لس» است در روش لس ابزاری مانند دیسك در ناف گذاشته می‌شود و عمل بسیار دشواری به شمار می‌رود.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در زمینه بیماری تنگی لگنچه اطفال اظهار كرد: تنگی لگنچه در اطفال یكی از شایع ترین بیماریهای مادرزادی كلیه است كه یكی از عوارض آن سخت خارج شدن ادرار است. این عمل جراحی پیش از این به روش باز انجام می‌شد اما در هفت سال اخیر چهارصد مورد از این عمل جراحی را به روش لاپاراسكوپی برای بزرگسالان و اطفال انجام داده‌ایم و تاكنون دو مورد از این عمل جراحی را به روش مینی لاپاراسكوپی انجام داده‌ایم و پس از استرالیا دومین كشوری محسوب می‌شویم كه دست به انجام این عمل جراحی زده‌ایم.

وی درباره تاثیر تحریم‌ها بر انجام عمل ترمیم تنگی لگنچه به روش لاپاراسكوپی اظهار كرد: به قدری انجام این عمل ظریف است كه در برخی كشورها از ربات برای انجام آن استفاده می‌شود ولی در ایران به قدری مهارت یافته‌ایم كه می‌توانیم به دقت یك ربات این كار را انجام دهیم.

سیم فروش در پایان اظهار كرد: نخستین جراح كلیه زن در بیمارستان لبافی نژاد در زمینه محرك الكتریك مثانه فعالیت می‌كند و این بیمارستان دومین مركز در خاورمیانه محسوب می‌شود كه در این زمینه كار می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha