دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۲
سلامت نیوز : كودكان درتاریخ 3000 ساله بشرهمیشه به نوعی از انحاء مورد آزارقرار می گرفته اند، آزاری كه بخش عمده آن از سوی والدین متعصب و خرافی درگذشته با زنده به گوركردن دختران تجلی می یافت و امروز به بهانه تادیب، اصلاح و تنبیه.کودکان میوه‌های زندگی و ثمره ‌تلاش آدمیان‌اند. بچه‌ها آرزوهای بزرگی ندارند. توقعشان کم است. پیامبر بزرگ اسلام درآموزه‌های خویش حرمت و کرامت نهادن به کودکان را به عنوان یکی از اصول مترقی آموزه‌های اسلامی به پیروان خویش آموختند و ائمه بزرگوار شیعه در تکریم

اولاد و میوه‌های زندگی احادیث گهر باری ازخود باقی
گذاشته ‌اند.بنا برآمار یونیسف، تنها اختصاص 5 دلار برای هرکودک، موجب نجات 90 درصد از کودکان از مرگ و بهبود زندگی آنها در یک سال است.کودکان، آسیب‌پذیرترین گروه در هر جامعه هستند.آنها فقط یک بار فرصت رشد دارند و آن فرصت امروزاست نه فردا؟این قلم باتوجه به اهمیت موضوع بیان شده ،مطالبی را ازنگاه صاحب نظران وكارشناسان درموردكودك آزاری،درذیل مطرح می نماید:

کودک آزاری چیست؟
"کودک آزاری" عبارت است ازهرگونه فعل یا ترک فعلی که باعث آزارروحی و جسمی وایجاد آثار ماندگاردروجود یک طفل شود، برخی از این آثار می‌تواند مخفی باشد. ممانعت از حاضر شدن درکلاس درس، محروم کردن او از غذا، حبس در حمام یا زیر زمین اشکال مخفی کودک آزاری است.تنبیه بدنی وتجاوز جنسی به کودک هم ازانواع کودک آزاری فیزیکی است که علائم آن قادر به ردیابی است."کودک آزاری" مربوط به طبقه خاصی نمی‌شود و فقر فرهنگی به اندازه فقر اقتصادی می‌تواند درآن خطر آفرین باشد، به نحوی که مسئله کودک آزاری دربین افراد تحصیلکرده وبا بضاعت مالی خوب هم دیده می‌شود.

انواع كودك آزاری:
کودک آزاری دارای گستره وسیعی است و ممکن است در هر فرهنگ و اجتماعی که دارای ارزش‌های اخلاقی خاص خود هستند، اتفاق بیفتد.آزارکودکان می‌تواند جسمی، عاطفی، لفظی و یا جنسی باشد. حتی نادیده انگاشتن و توجه نکردن به کودکان نیز می‌تواند به نوعی در رده این اختلال قرار گیرد.این آزارها می‌تواند صدمه‌ای جدی به کودکان واردکند ویا حتی باعث مرگشان شود.پژوهش‌ها نشان می‌دهد ازهر 4 دختر و هر 8 پسر، یک نفر از آنها در سنین قبل از 18 سالگی مورد آزار قرار می‌گیرند.همچنین سالانه یک کودک ازهر20 کودک، از نظر جسمی صدمه می‌بیند.آزارهای جسمی کودکان شامل مواردی چون، سوزاندن، کتک زدن و شکستن استخوان‌هاست. آزارهای جنسی،‌لمس بدن کودکان به‌صورتی ناشایست را شامل می‌شود. غفلت و بی‌توجهی می‌تواند مواردی چون خودداری از غذا دادن به کودکان، پوشانیدن لباس، تهیه سرپناه و سایر نیازهای اساسی را شامل شود. نادیده انگاری عاطفی شامل مواردی چون، خودداری از ابراز عشق و محبت، راحتی و توجه است.بی‌توجهی از لحاظ سلامت و بهداشت هنگامی روی می‌دهد که ازمراقبت‌های پزشکی برای کودکان خودداری شود.

عوامل مؤثر در کودک آزاری:
توجه به سبب شناسی کودک آزاری یکی از مهمترین عواملی است که مشاور یا درمانگر باید به آن توجه نماید؛ زیرا در خلال توجه به این مطلب است که می تواند مداخله مناسب را طرح ریزی، بررسی و هدایت نماید. تلاش هایی که به منظور تبیین علل کودک آزاری صورت گرفته، الگوهای مختلفی را موجب شده است که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می شود.

یك) الگوی روانپزشکی (Psychiatric model):

این مدل، علل کودک آزاری را درویژگی شخصیتی والدین و کودکان و به نوعی در آسیب شناسی روانی آنها دنبال می کند. به طور کلی الگوی روانپزشکی، افراد کودک آزار (بدرفتار) را از لحاظ آسیب شناسی روانی به طور معنادار، افرادی پریشان می داند که با پریشانی خود باعث بدرفتاری و بهره کشی از کودکان می شوند. در این باره دو نوع آسیب شناسی مهم مطرح شده است، یکی اختلالات روان پریش (Psychotic) ودیگری اختلالات جامعه ستیز (psychopathic).

دو)الگوی جامع شناختی (Sociological model):

الگوی جامعه شناختی کودک آزاری، برعوامل اجتماعی تأکید بیشتری دارد. برخی ازمتغیرهای جامعه شناختی که درکودک آزاری دخالت دارند وفشار روانی بسیاری را ایجاد می کنند عبارتند ازمشکلات شغلی،اختلالات خانوادگی، بیماری وگریه کودک وموقعیت های مشابه. با وجود این بعضی خانواده ها علی‌رغم اینکه با فشارروانی بسیارزیادی مواجه هستند،با کودکان خود بد رفتاری نمی کنند. به هرحال،تعدادی ازمطالعات، کودک آزاری را درخانواده های طبقات پایین اجتماعی- اقتصادی گزارش کرده اند البته خانواده های کم درآمد ذاتاً بدرفتار نیستند، بلکه شرایط فشارآور بیشتری را درزندگی تجربه می کنند.

سه) الگوی تعاملی (Interactional model):

در الگوی تعاملی علاوه بر متغیرهای روان شناختی وجامعه شناختی به تعامل این متغیرها با یکدیگر و نیز بافت موقعیت اجتماعی بدرفتاری توجه می شود. دراین الگو،کودک آزاری نتیجه تعامل ویژگی های کودک، محیط اجتماعی و ویژگی های فرد آزارگر است. عوامل مؤثردرکودک آزاری درهمه موارد یکسان ومشابه نیست وبه مجموعه ای ازعوامل بستگی دارد.چرا کودکان مورد آزارقرارمی گیرند ؟

كودكان بنا به دلایل زیر مورد آزار قرار می گیرند،كهفهرست وار به آنها اشاره می گردد:

1- ناآگاهی والدین.
2- مشکلات اقتصادی.
3- اعتیاد.
4- بیماری های روانی
5- مشکلات خانوادگی.
6- مشکلات کودکا ن(مشکلات رفتاری، پرخاشگری بی‌قراری، بیش فعالی،اضطراب،شب ادراری و ...).
7- مشکلات مدرسه.


منبع : روزنامۀ رسالت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha