سلامت نیوز : کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن از مشکلات عمده تغذیه ای و بهداشتی در کشور است. کودکان زیر 6 سال و نوجوانان بیشتر در معرض آن قرار دارند هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، کارشناس بهداشت خانواده مرکز بهداشت شهرستان ایلام گفت: اگر برای ساختن گلبول های قرمز خون, آهن به مقدار کافی در اختیار بدن نباشد ابتدا فرد از ذخایر بدن خود استفاده می کند و به همین دلیل ذخایر آهن بدن کاهش می یابد. اگر این کمبود ادامه  پیدا کند  ذخایر آهن بدن تخلیه شده وکم خونی  فقر آهن بروز می کند.

معصومه حسن نژاد یاد آور شد: کم خونی در کودکان زیر 2 سال و کودکان سنین مدرسه با تأخیر رشد خفیف همراه است. تأخیر رشد در کودکان کم خون به علت نقش کلی آهن در واکنش های حیاتی بدن و رابطه آن با سیستم ایمنی و یا تأثیر آن بر اشتها است. همچنین کم خونی فقر آهن در کودکان سنین مدرسه, موجب کاهش قدرت یادگیری می شود و ضریب هوشی این کودکان 5 تا 10 درصد کمتر از حد طبیعی برآورد شده است.

این کارشناس بهداشت خانواده در ادامه به تأثیر بیماری های عفونی در کودکان مبتلا اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: در این کودکان میزان ابتلا به بیماری های عفونی بیشتر است زیرا سیستم ایمنی آنان قادر به مبارزه با عوامل بیماری زا نیست.

وی به فواید آهن کافی در بدن کودکان اشاره کرد و اظهار داشت: آهن کافی برای حفظ سلامت, رشد مطلوب و فراهم ساختن زمینه مناسب برای یادگیری در دوران تحصیل ضروری است اگر چه کمبود آهن می تواند در تمام دوران زندگی سبب کاهش قدرت ادراک ویاد گیری شود ولی اثرات نامطلوب کم خونی در دوران شیر خوارگی ودر اوایل کودکی غیر قابل جبران است.

معصومه حسن نژاد افزود: آهن اساسی ترین ماده اولیه برای ساختن گلبول های قرمز خون است و البته علاوه برآهن مواد مغذی دیگری مثل اسید فولیک, ویتامین 6B , ویتامین 12 B, ویتامین C و پروتئین نیز برای خون سازی لازم است که باید از طریق رژیم غذایی مناسب روزانه تأمین شوند.

وی به علائم کمبود آهن در کودکان اشاره کرد و تشریح کرد: کودکان و دانش آموزانی که دچار کم خونی فقر آهن هستند, همیشه احساس خستگی وضعف می کنند و اغلب از ورزش و فعالیت های بدنی دوری می کنند و یا در هنگام ورزش خیلی زود خسته می شوند. در این افراد تغییرات رفتاری به صورت بی حوصلگی وبی تفاوتی مشاهده می شود, کم خونی فقر آهن به علت تأثیر بر قدرت یادگیری وکاهش آن, افت تحصیلی دانش آموزان را باعث می شود.

کارشناس بهداشت خانواده مرکز بهداشت شهرستان ایلام در توضیح علل ایجاد کم خونی در دوران مدرسه و بلوغ گفت: برخی از عوامل بروز کم خونی فقر آهن در کودکان سنین مدرسه ونوجوانان شامل مصرف ناکافی مواد غذایی آهن دار, جایگزین شدن غذاهای غیر خانگی بجای غذاهای خانگی, خونریزی های شدید عادت ماهیانه در دختران, هیجان های عصبی دوران بلوغ که باعث  بی اشتهایی می شود  مصرف چای همراه با غذا و یا بلافاصله بعد از صرف غذا, مصرف بی رویه انواع شکلات و شیرینی که منجر به کم اشتهایی و کاهش دریافت مواد غذایی از جمله آهن, مصرف نان هایی حاوی خمیر مایه جوش شیرین و آلودگی های انگلی مانند شیستو زوما و کرم قلاب دار و ژیاردیا هستند که مقدار آهن بدن را کاهش می دهند.

وی در خصوص علائم آنمی یاد آور شد: رنگ پریدگی دائمی زبان و مخاط داخل پلک چشم ولب ها, احساس ضعف وخستگی, سیاهی رفتن چشم, بی تفاوتی, سرگیجه, سردرد, بی اشتهایی, حالت تهوع و خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست ها و پاها در افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن بسیار شایع است.

کارشناس بهداشت  خانواده مرکز بهداشت شهرستان ایلام, توزیع قرص های آهن بین گروه های در معرض خطر ودر معرض کم خونی, آموزش تغذیه وایجاد تنوع غذایی, کنترل بیماری های عفونی و انگلی وهمچنین غنی سازی مواد غذایی با آهن را از روش های اساسی برای پیشگیری از ایجاد کم خونی عنوان کرد و اضافه کرد: در صورت بروز کم خونی, شخص مبتلا باید تحت درمان قرار گیرد زیرا در این حالت افزایش مصرف غذایی غنی از آهن به تنهایی نمی تواند کم خونی فقر آهن را جبران کند بخصوص اگر کم خونی شدید باشد درمان انتخابی تجویز خوراکی ترکیبات آهن دار مثل سولفات آهن است که میزان توصیه شده برای درمان کم خونی بستگی به شدت کم خونی دارد وپزشک آن را تعیین می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha