سلامت نیوز : رییس هیات برد متخصصین زنان و زایمان كشور گفت: خونریزی و عفونت علل اصلی مرگ و میر مادران باردار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، دكتر اشرف آل یاسین در كنگره بین المللی تولد و سلامت زنان که در تالار شهدای دانشگاه  علوم پزشکی اهواز برگزار شد، اظهارداشت: این موضوع نشان می دهد كه میزان مرگ و میر مادران با انجام اقدامات مناسب و ارائه راهكارهای لازم قابل كاهش و پیشگیری است.

وی افزود: میزان مرگ و میر ماداران باردار طبق آمار تایید شده 24 در 100 هزار تولد زنده است كه تا پایان برنامه پنجم توسعه باید به 15 در 100 هزار تولد زنده برسد.

 دکتر آل یاسین در خصوص راهكارهای لازم برای كاهش مرگ و میر مادران تصریح كرد: یك گروه از اساتید دانشگاه های سراسر كشور دور هم جمع شدند و به شهرهای با مرگ و میر بالا سفر كردند تا براساس علل یافت شده، برای كاهش و پیشگیری از مرگ و میر برنامه ریزی كنند.

 رییس هیات برد متخصصان زنان و زایمان كشور گفت: استان های با میزان مرگ و میر بالا شامل سیستان و بلوچستان، اردبیل، خراسان جنوبی و شمالی، خوزستان و هرمزگان هستند.

 وی ادامه داد: طرح سطح بندی یك، دو و سه، آموزش صحیح برای اورژانس ها، كارگاه های آموزشی نیز از جمله این راهكارها است.

 دکتر آل یاسین افزود: از مدیران حوزه سلامت كشور انتظار می رود تیم های سلامت منسجم تشكیل دهند تا افراد تحت مدیریت خود را به صورت كامل و صحیح آموزش دهند.

 نماینده وزیر بهداشت گفت: آموزش و ارائه خدمات صحیح بهداشتی و درمانی، تجهیزات و امكانات كافی و نیروی انسانی شامل پرستاران و پزشكان متخصص نقش مهمی در حفظ سلامت مادران ایفا می كنند.

 وی با اشاره به اینكه باز آموزی و تكرار آن برای پزشكان، ماماها و پزشكان خانواده نیز امری ضروری است اظهارداشت: گروه باز آموزی براساس مطالعه علل مرگ و میر مادران به این نتیجه رسیدند كه 80 درصد مرگ و میرها قابل پیشگیری است به شرطی كه اقدامات لازم به موقع صورت گیرد.

دکتر آل یاسین با اشاره به اینكه محور اصلی كنگره مرحله سوم زایمان و سلامت زنان است، خاطرنشان كرد: در این كنگره تلاش می شود تا راهكارهایی برای كاهش مرحله سوم زایمان یافت شود تا از خونریزی این مرحله جلوگیری به عمل آید.

دبیر علمی كنگره نیز اظهارداشت: محورهای اصلی برگزاری این كنگره سیاست های اداره مرحله سوم زایمان(زایمان طبیعی و سزارین)، مقایسه روش های اداره مرحله سوم زایمان زمانی كه جفت خارج می شود، پیامدهای مرتبط با نحوه اداره مرحله سوم زایمان، آموزش و نقش طب مكمل در مرحله سوم زایمان و همچنین مراقبت از مادر در مرحله سوم و چهارم زایمان است.

دکتر پروین عابدی در خصوص برنامه های جنبی این كنگره گفت: برگزاری كارگاه آموزشی systematic review با امتیاز باز آموزی برای پزشكان، متخصصان و ماماها و برگزاری تورهای سیاحتی از جمله برنامه های جنبی این كنگره است.

وی ادامه داد: در این كنگره 400 نفر به اضافه مهمانان كشورهای خارجی از جمله انگلیس، كانادا و مالزی نیز حضور دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha