دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۳
کد خبر: 42570
سلامت نیوز: تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد، پایان یك تجربه در اغلب موارد، برای انسان دلنشین و خوشایند است؛ به همین دلیل آخرین تكه یك شكلات همیشه خوشمزه‌تر به نظر می‌رسد.

به گفته « اد اوبراین» سرپرست تیم تحقیقاتی در دانشگاه میشیگان، پایان یافتن یك تجربه یا كار بر ما تأثیر می گذارد و گاهی این تأثیر مثبت است.

در زمانی كه یك تجربه رو به پایان است، افراد با انگیزه‌تر می‌شوند و تلاش می‌كنند كه این تجربه خوشایند و دلپذیر پایان یابد.

در این پژوهش قطعات كوچكی از شكلات با طعم‌های مختلف به 52 دانشجوی دختر و پسر داده و از آنها خواسته شد كه خوشمزه ترین طعم را در بین نمونه‌های موجود انتخاب كنند.

به گروهی از داوطلبان گفته شد كه این آخرین تكه شكلاتی است كه به آنها داده می‌شود و به گروه دیگر این هشدار داده نشد.

نتایج تحقیق نشان می‌دهد، افرادی كه این هشدار را دریافت كرده‌اند، آخرین شكلات را به عنوان خوشمزه‌ترین نمونه انتخاب كرده‌اند.

«اوبراین» معتقد است: این یك مسأله انگیزشی و محرك است؛ شما با خود فكر می‌كنید باید حداكثر استفاده را از آخرین تجربه ببرید، وقتی به مردم می گوید كه یك جنس یا كالا در حال تمام شدن است، تمایل برای آن كالا بیشتر می‌شود.

برای داوطلبان آخرین تكه شكلات از بقیه نمونه‌ها خوشمزه‌تر به نظر می‌رسید، چراكه شكلات دیگری در اختیار نداشتند و باید حداكثر استفاده را از این تجربه خوشایند ببرند. بسیاری از تجربه‌ها دارای پایان شاد و خوشایندی هستند؛ از یك فیلم سینمایی گرفته تا یك دسر خوشمزه پس از غذا.

اما گاهی تجربه‌ها پایان چندان خوشایندی ندارند، بطور مثال افرادی كه برای تصدی یك شغل در صدر فهرست مصاحبه‌شوندگان قرار دارند، از شانس كمتری برای قبولی برخوردارند.

نتایج این پژوهش در مجله علوم روانپزشكی (Psychological Science) منتشر شده است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha