سلامت نیوز :  در ایران بیش از 4 میلیون سالمند بالای 60 سال زندگی می‌كنند. یكی از دستاوردهای مهم دانش بشری ارتقاء سطح سلامتی و بهداشت در زندگی و به دنبال آن افزایش طول عمر انسان است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ،  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی رفسنجان درخصوص سلامت و سالمندی (شعار روز جهانی بهداشت در سال 2012) گفت: امروزه افزایش جمعیت سالمندان بسیاری از كشورها را با چالش‌های متعددی مواجه كرده است. سالمندی فرایندی زیستی است كه تمام موجودات زنده از جمله انسان را در بر می‌گیرد.

دكتر احمد جمالی‌زاده گفت: گذشت عمر را نمی‌توان متوقف كرد ولی می‌توان با به كارگیری روش‌های مناسب با اختلالات و معلولیت‌های دوره سالمندی مقابله كرد یا آن را به تعویق انداخت. بدین صورت می‌توان از عمر طولانی همراه با سلامت و رفاه كه همواره آرزوی بشر بوده است بهره‌مند شد. سالخوردگی تا حدی شبیه سفر به سرزمین دیگر است اگر پیش از سفر به این سرزمین خود را آماده كرده باشید در آنجا به شما بیشتر خوش می‌گذرد.

وی در ادامه افزود: در ایران سالمند به افراد بالای 60 سال گفته می‌شود كه به سه گروه تقسیم می‌شوند. گروه سالمندان جوان 60 تا 70 سال، گروه سالمندان سالخوره 70 تا 80 سال و در نهایت گروه سالمندان كهنسال 80 سال به بالا.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی رفسنجان ورود به دوره سالمندی را به سالمندان تبریك گفت و افزود: سالمند شدن یك موفقیت است و باید به آن افتخار كرد چون سالمندان با یاری خداوند متعال در طول عمر خود بر خطرات، سختی‌ها و بیماری‌های بسیار فائق آمده‌اند تا به این دوره رسیده‌اند.

دكتر جمالی‌زاده افزود: در كشور ما نیز همانند بسیاری از كشورهای جهان به دلیل بهبود شرایط بهداشتی متوسط طول عمر افراد بالا رفته و تعداد سالمندان بالای 60 سال افزایش یافته است و در حال حاضر بیش از 4 میلیون سالمند بالای 60 سال در كشورمان زندگی می‌كنند كه پیش‌بینی می‌شود این رقم طی 20 سال آینده به حدود 10 میلیون نفر برسد كه علت عمده آن افزایش سطح كمی و كیفی خدمات بهداشتی درمانی در كشور است بنابراین لازم است همه افراد به نحوی زندگی كنند كه در آینده سالمندان سالمی باشند و بتوانند در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه‌ی خود فعال باشند.

وی افزود: با تجربه‌ای كه سالمندان در طول عمر پرفراز و نشیب خویش كسب كرده‌اند به خوبی می‌دانند كه چطور باید دوره‌ی سالمندی را طی كرد. در كنار تجربیات ارزشمند آنان چند توصیه علمی از جمله ترویج بهبود شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی با رعایت تغذیه سالم، فعالیت بدنی مناسب، كاهش استرس و اضطراب و رعایت بسیاری از مسایل بهداشتی نیز می‌تواند موثر واقع شود كه با رعایت آنها می‌توان زندگی شادابی داشته باشند. لذا سالمندان بیش از سایر سنین در جستجوی اطلاعات تغذیه‌ای و بهداشتی و نیاز عدم وابستگی و بهبود كیفیت زندگی خود هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی رفسنجان گفت: ارتقای سلامت سالمندان الزاماً با مراقبت از بیماری‌های آنان فراهم نمی‌شود بلكه پرداخت به كلیه ابعاد زندگی و رفتارها و سبك زندگی و الگوهای تغذیه‌ای جاری در زندگی سالمندان از مهمترین ابعاد سبك زندگی محسوب می‌شود که باید بیش از پیش توسط كاركنان بهداشتی درمانی مورد توجه قرار گیرد.

دكتر جمالی‌زاده افزود: امروزه توانمندسازی سالمندان از طریق خود مراقبتی یكی از بهترین توصیه‌ها برای ارتقاء سطح سلامتی این گروه سنی است. ما باید آموزش بدهیم كه همه افراد جامعه و بالاخص سالمندان، سلامتی خود را مدیریت كنند. قطعاً در حال حاضر امكان اینكه افرادی غیر از خود شخص، چه از سیستم‌های بهداشتی درمانی و یا از نزدیكان فرد به طور دائمی مراقب مشكلات جسمی و روانی یك فرد سالمند باشند وجود ندارد لذا باید قبل از اینكه افراد جامعه به این گروه سنی بپیوندند و یا حتی افرادی كه در این گروه سنی قرار دارند یاد بدهیم كه برای مراقبت از خود در مقابل بیماری‌های مختلف واگیر و غیرواگیر و یا حوادث و اتفاقاتی كه خواسته و ناخواسته برای آنان رخ می‌دهد چگونه عمل كنند. یكی از مهمترین دستاوردهای خود مراقبتی و توانمندشدن فرد، اتخاذ تصمیمات درست و رفتارهای مناسب این مواقع است.

وی گفت: با توجه به پررنگ شدن بعد معنوی سلامتی در سال‌های اخیر و به خصوص در این گروه سنی قطعاً می‌توان با استفاده از ابزار درجهت ارتقاء سایر وجوه سلامتی اعم از جسمی، روانی و اجتماعی نیز گام‌های مؤثری برداشت.

گفتنی است: به طور قطع و یقین رفتارهای اطرافیان و حمایت دوستان و اقوام می‌تواند نقش بسیاری در ایجاد و ارتقاء سلامتی این گروه از افراد جامعه بالاخص در ابعاد روانی و اجتماعی داشته باشد كه البته سلامت جسمی افراد نیز می‌تواند متأثر از مسائل روانی و اجتماعی فرد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha