سلامت نیوز : یک فوق تخصص جراحی سینه گفت: میزان پارابن در دئودورانت‌ها زیاد است و مطالعات تجربی دخیل بودن دئودورانت ها را در ایجاد سرطان سینه تایید می کنند اما تحقیقات علمی هنوز ثابت نکرده که پارابن موجود در دئودورانت‌ها رابطه مستقیمی با سرطان سینه دارند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، احمد کاویانی در مورد تاثیر دئودورانت‌های ضد عرق که حاوی ماده پارابن هستند در ایجاد سرطان سینه ، گفت: گرچه میزان پارابن در دئودورانت‌ها زیاد است ولی تحقیقات علمی ثابت نکرده که اینها رابطه مستقیمی با سرطان سینه دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: بسیاری از افرادی که سرطان سینه دارند از این ترکیبات به همان اندازه استفاده کرده‌اند که افراد عادی استفاده می‌کنند. البته در مطالعات تجربی ممکن است چنین فرضیه‌ای وجود داشته باشد اما در مطالعات انسانی و اپیدمیولوژی مصرف این مواد هیچ عامل خطری برای سرطان پستان نیست.

کاویانی در مورد وجود پارابن در تومورهای سرطانی و امکان انتقال پارابن از راه غدد و عروق زیر بغل به بافت سینه گفت: تا به حال ۲، ۳ مطالعه در خصوص ارتباط استفاده از دئودورانت و انتقال پارابن (یکی از مواد تشکیل دهنده دئودورانت) از طریق زیر بغل به غدد سینه و ایجاد سرطان انجام شده ولی رابطه علت و معلولی و اینکه دئودورانت می‌تواند سرطان ایجاد کند، ثابت نشده است.

فوق تخصص جراحی سینه به این نکته اشاره کرد که در بیمارانی که سرطان سینه دارند هنگام درمان و رادیولوژی اجازه استفاه از دئودورانت در زیر بغل داده نمی‌شود که باز هم ممکن است به خاطر ترکیبات آلومینیومی آن باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha