سلامت نیوز : كنگره بین‌المللی "یكصد سال بیماری بورگر، تغییرات و چالش‌ها"، در مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر محمد هادی مدقق، رییس این کنگره در یک كنفرانس خبری كه امروز دوشنبه 24 بهمن در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، اظهار كرد: بیماری بورگر مربوط به منطقه ماست و دلیل برگزاری این كنگره همین موضوع و شیوع این بیماری بیشتر در منطقه خاورمیانه، جنوب و جنوب شرقی آسیا و كمی هم اروپای شرقی است.

وی ادامه داد: در این كنگره كه در نوع خود كم‌سابقه است، میهمانانی از 9 كشور ایتالیا، فرانسه، انگلستان، سوریه، تركیه، مصر، نیجریه، عراق و لبنان حضور خواهند داشت.

دكتر مدقق خاطرنشان كرد: در این كنگره اساتیدی از 15 دانشگاه حضور پیدا خواهند كرد و حدود هشت رشته كلینیكال و بیسیك و 9 مركز تحقیقاتی در برگزاری این كنگره همكاری دارند.

وی در خصوص تعداد مقالات ارائه شده در این كنگره گفت: از میان مقالاتی كه به این كنگره ارسال شده است، 33 مقاله و سخنرانی خواهیم داشت، همین طور شش پنل با موضوعات مختلف مورد بحث قرار می‌گیرد.

این كنگره در روزهای 26 و 27 و 28 بهمن ماه سال جاری در تالار شهید هاشمی‌نژاد بیمارستان امام رضا(ع) به صورت تمام وقت در صبح و بعدازظهر برگزار می‌شود و همزمان با این كنگره، كنگره پرستاری و اولین همایش دانشجویی بیماری‌های عروق محیطی نیز برگزار می‌شود.

لیدا پیوندی، دبیر علمی اولین همایش دانشجویی بیماری‌های عروق محیطی نیز در این كنفرانس خبری اظهار كرد: محور اصلی این همایش نیز بیماری بورگر است كه در آن 18 مقاله ارائه شده و چهار كارگاه برگزار می‌شود.

رییس بیمارستان طالقانی مشهد:

ایران یکی از مناطق شیوع بیماری "بورگر" است

رییس بیمارستان طالقانی مشهد گفت: سیگار قطعی‌ترین و مشخص‌ترین عامل در ایجاد بیماری "بورگر" است.

همچنین در این همایش ، دكتر غلامحسین كاظم‌زاده نیز ‌اظهار كرد: سیگار عامل اصلی این بیماری است و بقیه عوامل ایجاد كننده و پیش برنده چه در مورد ایجاد و چه در مورد تشخیص، یك علامت سوال است.

دبیر علمی كنگره خاطرنشان كرد: علت اینكه چرا تمام افراد سیگاری به این بیماری مبتلا نمی‌شوند، معلوم نیست، ولی ارتباط سیگار با این بیماری قطعی است و امری كه در جلوگیری از بیماری و پیشرفت آن نقش مهمی دارد، سیگار است.

كاظم‌زاده افزود: یكی از مناطقی كه این بیماری در آن شیوع دارد، كشور ماست، اما آمار دقیقی از تعداد مبتلایان در دست نیست، این بیماری افراد جوان و در سن فعالیت را درگیر می‌كند و آنان را كاملا از كار می‌اندازد و اگر جلوی آن گرفته نشود، منجر به قطع عضو و در صورت پیشرفت منجر به قطع چهار دست و پا می‌شود كه این خود نشان دهنده اهمیت برگزاری این كنگره است.

وی عنوان كرد: به دلیل اینكه كتاب و رفرنس در مورد این بیماری كم است، سعی شده در این كنگره از تجربیات و اطلاعات افراد صاحبنظر دنیا استفاده شود.

دكتر حسن راور، ‌دبیر اجرایی این كنگره نیز در همین خصوص گفت: مصرف سیگار و تنباكو به هر نوع و شكل ممكن و حتی به صورت غیرمسقیم و با تماس با افراد سیگاری می‌تواند باعث تشدید و بروز این بیماری شود.

وی در خصوص علائم بیماری بورگر اظهار كرد: ایجاد زخم و درد شدید در اندام تحتانی در نوك انگشتان پا و در اندام فوقانی در نوك انگشتان دست و ایجاد نقاط دردناك در سطح پوست از نشانه‌های این بیماری است كه در صورت عدم قطع مصرف دخانیات، هیچكدام از درمان‌های رایج به این بیماری جواب نخواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha