هر سال روز جهانی محیط زیست در روز پنجم ژوئن (‪ ۱۵‬خرداد) جشن گرفته می‌شود و امسال ذوب شدن یخ‌های كره زمین به دلیل تغییر اوضاع اقلیمی هوا موضوع اصلی این روز جهانی خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری فرانسه از اسلو، امسال شهر "ترومسو" در منطقه قطبی نروژ میزبانی این روز را بر عهده خواهد داشت.

ذوب شدن یخ‌ها از روشن‌ترین شواهد گرم شدن كره زمین است و انتخاب شهر میزبان امسال تصادفی نیست چرا كه این شهر تماشایی نروژ در قطب شمال واقع شده و در این منطقه میزان گرم شدن هوا دو برابر سایر قسمت‌های این كره خاكی است و اثرات گرما هم اكنون در آن قابل مشاهده است.

"آكیم اشتاینر" رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل گفت، قطب شمال و جنوب می‌توانند سیستم هشدار اولیه وضع آب و هوای زمین بشمار روند زیرا ابتدا این دو منطقه گرما را حس می‌كنند.

ذوب یخ‌ها هم حاصل و هم عامل گرم شدن زمین است زیرا یخ برعكس آب كه گرما را جذب می‌كند آنرا منعكس كرده و هوا را گرم می‌كند و بنابراین موجب ذوب شدن بیشتر یخچال‌ها و برف‌ها می‌شود.

آب شدن تدریجی یخ و برف روی زندگی چهار میلیون نفر ساكنان منطقه قطب شمال را اثر گذاشته است.

با عقب رفتن تدریجی صفحه‌های یخی، اسكیموها شاهد كوچك شدن زمینه‌های شكار فك و خرس قطبی بوده‌اند و روش سنتی زندگی آنها به خطر افتاده است.

فعالیت‌های زیادی در سراسر جهان به مناسبت گرامیداشت روز جهانی محیط زیست برگزار می‌شود.

مراسم بزرگداشت روز جهانی محیط زیست در شهر قطبی ترومسو از امروز سوم ژوئن برگزار می‌شود و تا روز پنجم ژوئن ادامه دارد.

به همین مناسبت "دزموند توتو" اسقف سابق كلیسای آنجلیكا آفریقای جنوبی امروز یكشنبه یك مراسم مذهبی برگزار می‌كند و یك گزارش بین‌المللی علمی درباره شرایط محیط زیست زمین روز دوشنبه ارائه خواهد شد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha