اغلب طلاق‌های ثبت شده به دلیل اعتیاد است و 60 درصد از فضای زندان‌های كشور را معتادان اشغال كرده‌اند.

سلامت نیوز : پژوهشگر حوزه اعتیاد گفت: اغلب طلاق‌های ثبت شده به دلیل اعتیاد است و 60 درصد از فضای زندان‌های كشور را معتادان اشغال كرده‌اند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، 'كوروش محمدی ' افزود: براساس شواهد موجود در سال‌های اخیر در كنار رشد سوء مصرف مواد مخدر، خشونت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر نیز افزایش داشته است.

محمدی با بیان اینكه تیم پژوهشی انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایرانیان با هدف بررسی رابطه بین اعتیاد به مواد مخدر با خشونت و كاهش احساس امنیت شهروندان، پژوهشی در سال 1390 در هشت استان كشور انجام داده است، افزود: جمعیت آماری نمونه مورد مطالعه شامل 400 خانواده دارای حداقل یك نفر معتاد بوده است.

وی افزود: نتایج این مطالعه نشان می دهد كه بین اعتیاد به مواد مخدر و بروز خشونت‌های خانوادگی، خشونت‌های اجتماعی منجر به قتل و جرح، آسیب‌های روانی، جسمانی علیه زنان و كودكان، بروز ناهنجاری‌های اخلاقی، جرایم اجتماعی و كاهش احساس امنیت شهروندان رابطه معناداری وجود دارد.

محمدی تصریح كرد بر اساس نتایج این تحقیق، 84 درصد خانواده‌های مورد مطالعه از زمان ابتلا به اعتیاد فرد معتاد، تا زمان انجام این مطالعه حداقل یكبار در معرض خشونت‌‌های كلامی، عاطفی، جنسی و اقتصادی مرتبط با سوء مصرف مواد قرار داشته و 43 درصد آنها، حداقل یكبار در این مدت با خشونت‌های فیزیكی جدی، تهدیدكننده و حقوقی و 10 درصد بقیه با خشونت‌های منجر به آسیب‌های جسمانی و جرح بدنی مواجه بودند.

وی خاطرنشان كرد 1/1 درصد خانواده‌های مورد مطالعه نیز خشونت‌های منجر به قتل‌های خانوادگی را تجربه كرده‌اند.

این پژوهشگر حوزه اعتیاد اظهار داشت: این نتایج همچنین نشان داد كه عامل مستقیم 68درصد از موارد طلاق در گروه نمونه، وابستگی یكی از زوجین به مواد مخدر است و در این رابطه نقش مردان با 88 درصد، بیشتر از زنان گزارش شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha