سلامت نیوز : تب روماتیسمی، می تواند سبب بیماری روماتیسمی قلبی شود که این بیماری می تواند برای قلب، دریچه های آن مشکلات و ناراحتی هایی ایجاد کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ، دکتر داوود کاظمی صالح، دارای رتبه ممتاز بورد تخصصی قلب و عروق اظهار داشت: تب روماتیسمی ممکن است قلب را گرفتار نماید یا آسیبی به قلب نرساند و در صورتیکه تب روماتیسمی سبب آسیب دائمی و پایدار قلب شود به این حالت بیماری روماتیسمی قلب گفته می شود.

وی گفت: بیماری روماتیسم قلب نتیجه آثار باقیمانده از التهاب دریچه های قلبی در اثر تب حاد روماتیسمی است که موجب بروز تنگی یا نارسایی و یا هر دو حالت در دریچه های قلبی می شود که دریچه های میترال و آئورت بیش از همه مبتلا می شوند و گاهی حتی تمام لایه های قلب درگیر می شوند.

این متخصص قلب و عروق تصریح کرد: در مواردی که لایه عضلانی قلب گرفتار شود نارسایی قلب جدی ترین تظاهر این بیماری بود که در قالب موارد خفیف است و در پنج تا ده درصد موارد التهاب در پرده دور قلب یا پریکارد وجود دارد که از علائم آن درد قفسه سینه است که با تنفس عمیق شدت پیدا می کند.

کاظمی صالح گفت: در واقع درگیری قلبی در تب روماتیسمی به طور متوسط در 55 درصد موارد ایجاد می شود که با افزایش سن از شیوع آن کاسته می شود.

وی با اشاره به اینکه در پانزده درصد موارد ممکن است درگیری سیستم مغز و اعصاب نیز در این بیماری وجود داشته باشد که بیشتر در دختران ایجاد می شود گفت: که با حرکات غیر ارادی و سریع اندام ضعف عضلانی و بی ثباتی روحی مشخص می شود و یکی از علائم و نشانه های بسیار خوب آن در کودکان سنین مدرسه تغییر دست خط آنهاست و با پیشرفت بیماری عصبانیت، بی قراری و اختلال در راه رفتن بروز می کند.

این متخصص عنوان کرد: به طور معمول پس از ابتلا به دریچه های قلب در جریان تب حاد روماتیسمی، چند سال طول می کشد تا تغییرات ایجاد شده در دریچه های قلب به حدی برسند که ایجاد ناراحتی برای بیمار کنند.

کاظمی صالح بیان کرد: ناراحتی های ایجاد شده توسط بیماری های دریچه های قلب برحسب ضایعه ایجاد شده (تنگی یا نارسایی ) یا نوع دریچه گرفتار متفاوت است.
وی خاطرنشان کرد: اما به طور کلی علائمی از قبیل تنگی نفس هنگام فعالیت، احساس خستگی زودرس، طپش قلب، درد سینه، تنگی نفس هنگان خوابیدن، سرگیجه، سنکوپ و تورم پاها ایجاد می شود.

وی افزود: البته در برخی موارد بیمار ممکن است دچار سکته مغزی شده، قسمتی از بدنش فلج شود.

کاظمی صالح اشاره کرد: شدن علائم فوق در موارد زیادی بستگی به شدت بیماری دریچه ای ایجاد شده دارد.

این متخصص تأکید کرد: آسیب هایی که برروی دریچه های قلبی ایجاد می شود دائمی بوده و برگشت پذیر نیستند اما علائم و ناراحتی های ناشی از این بیماری ها را می توان بوسیله درمان دارویی، جراحی های ترمیمی یا تعویض دریچه های قلبی یا استفاده از بالون و موارد دیگر کاهش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha