سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 42641

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا با بیان اینکه نسبت طلاق به ازدواج بسیار کاهش پیدا کرده که زنگ خطری برای جامعه است گفت: مردان تهرانی کمترین تمایل را به تشکیل خانواده دارند.

سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا با بیان اینکه نسبت طلاق به ازدواج بسیار کاهش پیدا کرده که زنگ خطری برای جامعه است گفت: مردان تهرانی کمترین تمایل را به تشکیل خانواده دارند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر افسانه توسلی عضو گروه مطالعات زنان دانشگاه الزهرا در نشست تخصصی راهکارهای افزایش ارتباط عاطفی درون خانواده و کاهش طلاق عاطفی با اشاره به سیر تحولات خانواده از خانواده کلان به خانواده گسترده زن سالار گفت: پس از خانواده گسترده زن سالار که مدیریت آن برعهده زنان بود مدیریت خانواده به سمت خانواده گسترده مردسالار سپس خانواده هسته ای و در حال حاضر به سوی خانواده های تک والد می رود.

وی ادامه داد: در حال حاضر خانواده های تک والد در کشوری مانند فرانسه بسیار دیده می شوند که یک زن و یک فرزند و یا یک مرد و فرزندش به زندگی ادامه می دهد.
 
وی زندگی پساهسته ای را شکل دیگری از خانواده های معاصر دانست که در این شکل زندگی مدت کوتاهی ازدواج، سپس طلاق و دوباره شکل گیری زندگی متاهلی است که اگر عمر آدمی اجازه می داد طلاق دوباره در این چرخه اتفاق می افتاد.

توسلی با بیان اینکه میزان طلاق در جوامع سیر صعودی داشته و در چهار دهه گذشته بیش از حد انفجار بوده است، گفت: بالاترین میزان طلاق را کشور آمریکا دارد سپس کشور روسیه، انگلیس و اسپانیا مقام چهارم طلاق را دارند.
 
وی ادامه داد: افزایش نگران کننده تعداد طلاق در ایران سبب شده به زودی رتبه چهار جهان به ایران اختصاص یابد. سال گذشته در اسپانیا 140 هزار طلاق رخ داد که این میزان در ایران 137 هزار مورد بود.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا اضافه کرد: این تعداد طلاق به دلیل جمعیت بالای کشور ماست. همچنین میزان ازدواج ها نیز در کشور ما آمار قابل توجهی دارد و نباید به این مقام بدبینانه نگاه کرد.
 
توسلی با بیان اینکه در سال گذشته میزان طلاق در ایران در حد انفجار بود، ما در سال 85 ، 94 هزار و  39 مورد طلاق و 778 هزار و 291 مورد ازدواج داشتیم و این میزان در سال 89 به 137 هزار و 200 مورد طلاق و 891 هزار و 627 ازدواج رسیده است. آنچه در این آمار نگران کننده است نسبت ازدواج به طلاق است که ما مشاهده می کنیم در سال 75 ، این رقم برابر 12.6 است و در سال 89 به 6.5 کاهش پیدا می کند که زنگ خطری برای جامعه است زیرا نسبت طلاق به ازدواج بسیار کاهش پیدا کرده و مطمئنا این عدد بیش از این نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
 
وی استانهای تهران، کردستان، کرمانشاه، مرکزی و بوشهر را پرطلاق ترین استانهای کشور دانست و گفت: استانهای ایلام، یزد، چهار محال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی نیز دارای کم طلاق ترین استانهای کشور بوده اند.همچنین بیشترین رشد طلاق در یزد است که همچنان در ردیف استان های کم طلاق قرار دارد.
 
توسلی با بیان اینکه تمایل به آغاز زندگی مشترک در مردان یزدی، خراسان جنوبی و گلستان بالاست، گفت: زنان زنجانی، سیستان و بلوچستان و همدانی نیز بیشترین تمایل آغاز به زندگی مشترک را دارند.
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا ادامه داد: کمترین تمایل ازدواج به مردان  تهرانی،کرمانشاهی و ایلام است.
 
وی در ادامه با اشاره به آمارهای طلاق عاطفی در کشور گفت: منابع گوناگون آمارهای مختلفی ارائه می دهند که نمی توان به هیچ کدام از این آمارها اطمینان کامل داشت زیرا طلاق عاطفی به صورت آماری و رسمی سنجیده نشده است اما در برخی منابع گفته می شود طلاق عاطفی دو برابر طلاق قانونی است و برخی منابع دیگر اعلام کرده اند 50 درصد ازدواج ها در تهران به طلاق عاطفی ختم می شود و در برخی از کتب آمده است 53 درصد ازدواجهای کل کشور است.
 
توسلی با اشاره به تحقیقی که در میان معلمان ورامینی در خصوص طلاق عاطفی شده است، گفت: 40 درصد این معلمان زندگی شان به طلاق عاطفی ختم شده بود در حالیکه این افراد شاغل و دارای درآمد بودند و می توانستند طلاق رسمی بگیرند بنابراین این آمارها چندان نیز دور از حقیقت نیست.
 
وی ادامه داد: طلاق رسمی و عاطفی همپای هم افزایش می یابد تا زمانی که انفجار در طلاق رسمی رخ دهد. در آن زمان سیر طلاق عاطفی نزولی می شود زیرا در این جامعه سنت ها از بین رفته و قوانین تسهیلات کننده طلاق است و تابوها نیز شکسته شده است.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا با اشاره به اینکه ویژگی طلاق عاطفی تدریجی بودن آن است، گفت: طلاق عاطفی یکی دو سال بعد از آغاز زندگی و بیشتر بعد از گذشت 5 تا 7 سال از زندگی مشترک رخ می دهد.
 
توسلی عدم تشابه عادت واره ها را دلیل به وجود آمدن طلاق عاطفی در یک خانواده می داند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha