چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 42657
سلامت نیوز : معاون داروی سازمان غذا و دارو از تجویز داروهای قاچاق از سوی پزشكان ابراز نگرانی كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر محمدرضا شانه‌ساز در جمع خبرنگاران با ابراز نگرانی نسبت به تجویز داروهای قاچاق از سوی برخی پزشكان گفت: متاسفانه تجویز داروهای قاچاق از سوی پزشكان صحت دارد. این درحالی است كه این اقلام دارویی هنوز تایید نشده‌اند و مطالعات بالینی در مورد آنها صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در بازرسی‌هایی كه از مراكز به عمل می‌آید مشاهده می‌شود كه این اقلام داروهای قاچاق در بسیاری از این مراكز وجود دارد هرچند این داروها از مراكز جمع‌آوری می‌شود اما بازرسی‌ها نشان می‌دهد كه این داروها توسط پزشك نسخه شده‌اند و نسخه شدن این داروها باعث به وجود آمدن بازار مصرف می‌شود در این زمینه نگران هستیم. در مجموع تمام داروها باید مطالعات كامل بالینی را طی كرده و پس از تایید به بازار مصرف ارائه شود.

شانه‌ساز گفت: وزارت بهداشت در زمینه داروهای قاچاق دو وظیفه مهم به عهده دارد، ابتدا اطلاع‌رسانی و سپس جمع‌آوری آنها در سطح عرضه.

معاونت درمان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی نیز پیگیر این موضوع هستند و خواهش ما آن است كه با پزشكان تزریق كننده داروهای قاچاق برخورد مناسب صورت گیرد، در این زمینه ستاد قاچاق كالا و ارز نیز هماهنگی با وزارت بهداشت دارد. به این ترتیب ستاد قاچاق كالا و ارز در بحث جمع‌آوری داروهای قاچاق و برخورد سازماندهی شده تجویز این داروها مصوبه‌ای را تصویب كرده است.

معاون داروی سازمان غذا و دارو ادامه داد: اعداد و ارقام موجود توسط مراجع ذیصلاح حاكی از آن است كه با وجود آن كه برخورد با عرضه داروهای قاچاق بیشتر شده است اما مكشوفات داروهای قاچاق 35 درصد كمتر شده است. این موضوع نشان دهنده آن است كه ریسك عرضه این اقلام بالا رفته و همین موضوع باعث كاهش عرضه آنها در بازار شده است. اما در مجموع باید آگاهی مردم در عدم مصرف داروهای قاچاق و همچنین داروهای تبلیغاتی در ماهواره‌ها افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha