عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزایش قیمت برخی اقلام مواد غذایی را از تبعات اجرای نامناسب و ناقص قانون هدفمندی یارانه ها و وجود دلال بازی در بازار دانست.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزایش قیمت برخی اقلام مواد غذایی را از تبعات اجرای نامناسب و ناقص قانون هدفمندی یارانه ها و وجود دلال بازی در بازار دانست.

محمدعلی دلاور در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: معمولاً همه ساله با نزدیک شدن به عید نوروز قیمت مواد غذایی در بازار افزایش می یابد اما امسال این گرانی مضاعف‌تر از گذشته شده و فشار بیشتری را به مردم وارد می‌کند که یکی از دلایل آن اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و عدم پرداخت سهم بخش تولید است.

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرار بود پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ۳۰ درصد درآمد حاصل از آن به بخش تولید و از جمله بخش کشاورزی اختصاص یابد، اظهار داشت: این موضوع مصوبه مجلس شورای اسلامی بود اما دولت تا کنون آن را اجرا نکرده که منجر به افزایش هزینه های تولید در بخش کشاورزی و دامپروری شده است.

وی با بیان اینکه به اندازه کافی مواد غذایی در انبارها موجود است، افزود: متأسفانه در بخش توزیع اشکالاتی وجود دارد و دلال بازی منجر به افزایش قیمت مواد غذایی در این روزها شده است.

دلاور در مورد گرانی و کمبود گوشت قرمز به ویژه گوشت گوسفند در روزهای اخیر گفت: بخش عمده ای از نهاده های دامی از طریق واردات تأمین می شود و به دنبال افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت جهانی این محصولات هزینه تمام شده گوشت قرمز در کشور افزایش یافته است.

این نماینده مجلس هشتم با بیان اینکه کشور ما در تولید گوشت قرمز به مرز خودکفایی رسیده است، تصریح کرد: در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده اما هنوز به ثمر ننشسته و بخشی از گوشت مورد نیاز از طریق واردات تأمین می شود.

دلاور با بیان اینکه ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده کمبود گوشت گوسفندی در بازار رفع خواهد شد، گفت: طی ۱۰ تا ۱۵ روز آینده بره های پاییزی به بازار عرضه می شوند و کمبود گوشت گوسفند رفع می شود اما به دلیل گرانی نهاده های دامی احتمال کاهش قیمت آن بسیار کم است.

وی درباره افزایش قیمت برنج در روزهای اخیر نیز اظهار داشت: امسال هم تولید برنج افزایش داشته و هم میزان واردات بیش از نیاز داخلی بوده اما شاهد هستیم که قیمت برنج داخلی و برنج خارجی به موازات هم رو به افزایش است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس وجود واسطه ها و دلالان را در افزایش قیمت برنج بسیار مؤثر دانست و گفت: با توجه به اینکه کمبودی از نظر برنج داخلی و برنج خارجی در بازار وجود ندارد تنها عاملی که این گرانی را تشدید می کند نبود مدیریت در نحوه توزیع و دلال بازی در بازار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha