كلم بروكلی نقش بسیار مهمی در از بین بردن عفونت، كمك به بینایی و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

سلامت نیوز : یك كارشناس تغذیه گفت: كلم بروكلی نقش بسیار مهمی در از بین بردن عفونت، كمك به بینایی و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، یوسف نقیایی گفت: كلم بروكلی در گروه سبزیجات قرار گرفته و مانند سایر سبزیجات به مصرف آن تاكید بسیار فراوان می‌شود. این نوع سبزی با توجه به تركیبات ارزشمند آن فواید بی‌شماری برای سلامت انسان دارد.

وی افزود: هر100 گرم از این نوع كلم، حاوی 43 كیلو كالری انرژی بوده كه حاوی فیبر خوراكی نسبتا خوب و بالایی در حد 4 گرم است و به همین دلیل نقش بسیار مناسب و خوبی جهت پیشگیری از بروز سرطانهای دستگاه گوارش، كاهش جذب قند در افراد دیابتی، كاهش كلسترول و چربی‌های اضافه خون در بیماران قلبی و عروقی دارد.

وی ادامه داد: آهن موجود در كلم بروكلی نسبت به سایر سبزیجات قابل توجه بوده به طوری كه در 100 گرم كلم بروكلی حدود یك و نیم میلی گرم آهن وجود دارد كه می‌تواند نقش خوبی در تامین افراد كم خون داشته باشد.

نقیایی خاطرنشان كرد: كلم بروكلی پتاسیم نسبتا بالایی به میزان 389 میلی گرم دارد و از آنجایی كه پتاسیم برای بیماران قلبی و عروقی مناسب است، مصرف این نوع كلم برای این بیماران مفید است.

این كارشناس تغذیه اضافه كرد: همچنین ویتامین‌های بسیار ارزشمندی در كلم بروكلی یافت می‌شود كه عبارتند از ویتامین A و پیش سازهای آن كه نسبت به سایر سبزیجات مقادیر بالاتری در كلم بروكلی دیده می‌شود كه نقش بسیار مهمی در از بین بردن عفونت، كمك به بینایی و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

وی افزود: حدود 300 میكروگرم ویتامین K در كلم بروكلی وجود دارد كه می‌تواند نقش مناسبی در پیشگیری از خونریزی‌ها داشته باشد. همچنین ویتامین C آن نیز در بین سبزیجات حاوی مقادیر خوبی یعنی 85 میلی گرم است.

وی ادامه داد: همچنین 60 میلی گرم اسید فولیك در كلم بروكلی وجود دارد. وجود ویتامین‌های C و پیش سازهای ویتامین A بهترین آنتی اكسیدانهای طبیعی بوده كه می‌تواند نقش موثری در پیشگیری از بروز انواع سرطان‌ها داشته باشد.

نقیایی تصریح كرد: همچنین ماده‌ای به نام سولفورافان در كلم بروكلی به وفور یافت می‌شود كه از تكثیر و پیشرفت سلولهای سرطانی جلوگیری می‌كند و به دلیل وجود این ماده، تركیبات این سبزی را یكی از مواد غذایی بسیار موثر به عنوان ضد سرطان می‌شناسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha