چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۹
سلامت نیوز : ماده مخدر كراك كه حاوی اسیدهای دست ساز، قرص های روان گردان و آمونیاك است از چنان قدرت تخریبی برخوردار است كه برخی از كارشناسان میزان ویرانگری آن را به مراتب بیشتر از سایر مخدرها می دانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، كارشناسان حوزه اعتیاد ضمن هشدار به خانواده ها برای مراقبت از فرزندان خود تاكید كردند كه مصرف این معجون مخدر سرانجام به نابودی فرد منجر می شود.

بارزترین تخریب و آسیب مصرف مواد مخدر كراك برهم زدن تعادل فیزیولو‍‍‍‍‍ژی جسم، از كار انداختن سیستم ایمنی، تولید كننده مواد شبه افیونی و مخدرهای طبیعی بدن است.

به گفته كارشناسان حوزه اعتیاد، مواد شبه افیونی، طیف وسیعی از واسطه های شیمیایی را تولید می كند كه به مراتب قوی تر از قوی ترین مواد مخدر است، مانند دینورفین كه 200 برابر مرفین، اندورفین 70 تا 80 برابر و اپیورفین موجود در بزاق دهان شش برابر مورفین خالص، قدرت تخریب دارد.

این كارشناسان معتقدند: در این میان، كراك از نقطه نظر تخریب سیستم های درونی، یكی از مخرب ترین مواد مخدر شناخته می شود، زیرا پس از گذشت سه یا چهار سال از ظهور این ماده مخرب و ویرانگر، اثرات و تخریب های آن بر روی مصرف كنندگان آن حكایت از قدرت تخریب وحشتناكی دارد كه تا كنون بی سابقه بوده است.

' آذر محمد پور ' كارشناس حوزه اعتیاد در این زمینه می گوید: عفونت های شدید در اكثر بخش های بدن مانند ریه، سیستم گوارش، دستگاه تناسلی و عفونت های پوستی از جمله این تخریب های مصرف كراك است.

وی ادامه می دهد: نتایج این بررسی ها نشان می دهد كراك یك ماده اسیدی قوی است و به دلیل بالا بودن میزان اسید آن، چنین تخریبی از خود به جای می گذارد.

محمد پور اظهار می دارد: هرویین به عنوان ماده اولیه و پایه در ساخت كراك مورد استفاده قرار می گیرد و خود یك ماده اسیدی قدرتمند است.

وی افزود: در تهیه كراك اسیدهایی همچون آمونیاك و اسیدهای دست ساز و قرص های روان گردان مورد استفاده قرار می گیرد كه باتركیب آن ها معجون مخرب و ویرانگری بدست می آید كه دیگر نمی توان نام ماده مخدر به آن اطلاق كرد.

محمدپور تصریح می كند این ماده علاوه بر انهدام سیستم تولید كننده مواد شبه افیونی و مخدرهای طبیعی بدن، روی سیستم ایمنی و دفاعی جسم نیز اثر گذاشته و آن را به شدت تضعیف می كند. اختلال در ساختار خونی، اثر گذاری بر روی پلاكت های خون و تضعیف گلبول های سفید از جمله این تخریب ها است.

دكتر ' ایرج روزنی ' یك روانپزشك در این زمینه می گوید: تركیباتی كه در ساخت ماده كراك مورد استفاده قرار می گیرد از فرمول ثابتی برخوردار نیست و سازندگان آن از مواد گوناگونی استفاده می كنند.

روزنی با بیان اینكه بهترین داروی ترك كراك، مصرف تریاك است، خاطرنشان می كند در مراكز ترك اعتیاد به مصرف كنندگان كراك گفته می شود كه مصرف كراك خود را بلافاصله و به طور كامل قطع كنند و روزانه 300 میلی گرم تریاك به صورت خوراكی مصرف كنند.

وی می افزاید: پس از گذشت سه روز، مصرف تریاك به 600 میلی گرم در روز افزایش می یابد و سپس كاهش تدریجی آن آغاز می شود و در ادامه به صفر می رسد.

این روانپزشك می گوید: این پروسه درمانی 11 ماه زمان می خواهد و در این مدت ساختارهای جسمی مصرف كننده با كمك تریاك فرصت بازسازی پیدا می كند و در نهایت به تعادل می رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha